12 de maig de 2013

L'equip humà de la biblioteca de l'escola Rosa Oriol Anguera


La biblioteca escolar en major mesura que altres biblioteques, la universitària, l'especialitzada... és un espai que combina la introspecció del treball individual, tant de lectura com de recerca, com la relació i la comunicació que que els seus diferents àmbits requereixen. Es doncs també, un espai de trobada i d'interacció personal.


Laura Cobos y Melquíades Alvarez en la seva “Guía práctica de acceso a la información en la biblioteca escolar. De la pregunta al documento” editat per la Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2006), consideraven com a objectius de qualsevol programació de biblioteca escolar (entre d'altres): 

  • Establir una relació personal amb l'espai de la biblioteca escolar.
  • Considerar valuós l'espai destinat a biblioteca escolar.



L'àmbit de gestió i organització de la biblioteca ens ofereix un marc fantàstic per aquesta relació personal dels diferents membres de la comunitat educativa: alumnes, famílies i mestres amb l'espai de la biblioteca.

És en la realització d'aquestes petites tasques, algunes d'imprescindibles i d'altres de recomanables, que la biblioteca escolar enforteix el seu sentit i la seva presència per a tots plegats.  És en la realització de petites tasques que tots plegats estrenyem els llaços amb ella.

Així en el nostre centre, el Rosa Oriol Anguera de Lliçà d'Amunt, els i les alumnes que han conformat “les/els auxiliars de biblioteca” s'han implicat en:
  • El tractament tècnic dels materials. Bàsicament llibres i revistes, folrar-los, fer-ne els teixells... 
  • L'organització i gestió de la biblioteca: retolació d'espais, ordenació de volums, recompte i revisió de l'assistència, endreça...
  • La dinamització de la biblioteca: col·locació de les pistes del personatge misteriós. 
  • L'animació a la lectura esdevenint algunes, lectores o padrines de lectura  dels alumnes més petits.
Aquest càrrec que es va introduir ara fa 4 cursos és voluntari i hi poden accedir alumnes des de 2n de primària. Han de fer uns dies de “pràctiques” tutoritzats per auxiliars experimentats. La seva actuació és també voluntària ja que té lloc a l'estona de bibliopati i se'ls dóna rellevància davant els usuaris/es amb un identificador.

Les famílies han donat un cop de mà portentós en l'àmbit de la dinamització de la biblioteca: gestionen el servei de préstec de les 4 classes de cicle inicial des del curs passat. El mes d'octubre van fer una aportació ben interessant per a la dinamització: han pintat la biblioteca amb dos escenaris de conte fabulosos que han de fomentar a mestres i alumnes la fabulació i explicació de relats. Des de l'abril s'han organitzat per poder obrir, per primera vegada, la biblioteca tres tardes a la setmana.

Finalment, el grup de treball de la biblioteca format per 3 mestres i la coordinadora de la biblioteca. La seva tasca oscil·la entre el manteniment de la biblioteca: endreça, manteniment de teixells, retolació... i la dinamització amb ambientació i propostes didàctiques, de jornades que donen relleu a la biblioteca, la lectura o el llibre com el dia de la Biblioteca per l'octubre, el dia Mundial de la Poesia pel març, el dia del llibre infantil i juvenil per l'abril i per descomptat la celebració de Sant Jordi.


Mònica Ricart (Escola Rosa Oriol Anguera de Lliçà d'Amunt - grup Bibliomèdia)

1 comentari:

  1. Us pot interessar: En Max i la seva ombra http://www.youtube.com/watch?v=CfJhQf1yhlM … Més info: http://joseluisregojo.blogspot.com.es/2013/01/en-max-i-la-seva-ombra.html …

    ResponElimina