16 de novembre de 2013

Cabàs lector a l'escola Santa Susanna


Un dels objectius principals de l’educació és aconseguir que els alumnes adquireixin una plena competència lectora, junt amb el gust i l’interès per la lectura com a element d’informació, de formació i de gaudi, per esdevenir autèntiques persones lectores.

La sensibilització i l’impuls per a la lectura no ha de ser només qüestió de l’escola o només de la biblioteca pública, sinó que ho ha de ser de totes dues institucions. Encara més, diríem que sense la implicació activa de la mateixa família, tampoc no arribarem a l’assoliment dels objectius que ens proposem.

Per tant és necessària la col·laboració entre la biblioteca escolar i la biblioteca pública, per tal de poder compartir i rendibilitzar recursos. I com a conseqüència d’aquesta col·laboració cal una programació de serveis i activitats de manera conjunta en l’àmbit educatiu, que queda recollida en el Pla  Local de Lectura. En el marc del qual cal inscriure totes les actuacions desplegades des dels dos espais de lectura: l’escolar i el municipal.


Des de fa anys, des de la biblioteca de l’escola, conjuntament amb la Biblioteca Municipal de Santa Susanna es treballa per la promoció de la lectura i per la creació de nous lectors.

 

El cabàs Lector és un nou projecte per fomentar la lectura que es va iniciar, a la nostra escola, al 2n trimestre del curs passat. El projecte està dirigit als més petits: nens i nenes de 3 a 8 anys (Ed. Infantil i Cicle Inicial), edat en que és imprescindible la creació i la introducció d’hàbits i si, entre els hàbits hi inculquem la lectura, probablement haurem aconseguit un futur lector.


Amb el cabàs lector pretenem involucrar a la família, ja que té una gran responsabilitat en el foment de la lectura en els seus fills i filles per tal d’ajudar-los a créixer. És important oferir iniciatives específiques a les famílies per a reforçar el paper imprescindible que tenen en la creació de l’hàbit lector i com a conseqüència intentem fomentar, també la visita a la Biblioteca Municipal. Els pares són el mirall dels nens, si els pares llegeixen i segueixen rutines lectores, segurament el nen/a també ho farà.

 

La proposta consisteix:

  • La família acompanya a l’alumne a la Biblioteca Municipal, amb  el carnet de la Biblioteca.
  • Cada nen/a ha d’escollir 5 o 6 llibres que li agradin per poder compartir-los amb la classe.
  • L’endemà els haurà de portar a la classe i presentar-los a la resta de companys.
  • Durant la setmana, els contes, estaran a la classe perquè la resta de companys en puguin gaudir.
  • Després d’un temps prudencial (aproximadament una setmana) un altre alumne els retornarà a la Biblioteca Municipal de Santa Susanna i repetirà la mateixa operació.
  • La biblioteca lliure una petita llibreta per anotar els llibres que es van agafant.


Val a dir que el “Cabàs Lector” és una iniciativa de la Biblioteca Municipal de Santa Susanna i els centres escolars del municipi. S’inclou dins del Pla Local de Lectura.






Anna Barrera (Escola Santa Susanna. Grup Bibliomèdia)

8 de novembre de 2013

Trobada de Bibliomedia a l'institut Joan Miró de Cornellà



El dissabte, 26 d’octubre, es va celebrar la primera trobada del grup Bibliomèdia d’aquest curs a l’ Institut Joan Miró de Cornellà.



La responsable de la biblioteca del centre, Josefa Sánchez, va donar la benvinguda al grup presentant la biblioteca i explicant-ne el projecte.







A continuació l’equip de coordinació va presentar el Pla de treball per aquest curs i es van organitzar grups per treballar en els diversos àmbits que concreten els objectius d’aquest Pla:

1- Mantenir la presència de Bibliomèdia a la xarxa i en els àmbits educatius relacionats amb la biblioteca escolar.

2- Mantenir el grup de treball de Bibliomèdia dins les activitats del Pla de Formació de Zona (PFZ).
  • Mantenir i ampliar l’espai web d’experiències de competència informacional i biblioteca escolar. 
  • Traduir al castellà el web Cinfoaula.
  • Elaborar un document amb directrius de com organitzar i mantenir una biblioteca escolar digital.
  • Escriure ressenyes de llibres infantils i juvenils a la revista GUIX.
  • Escriure articles pel bloc de Bibliomèdia.

3- Estudiar quina aportació pot fer la biblioteca escolar en relació a l’escriptura. Elaborar un document amb orientacions pels centres.


4- Iniciar una col·laboració entre Bibliomèdia i el Puntde lectura de Rosa Sensat en els àmbits que compartim: Competència informacional i Escriptura i biblioteca escolar.

5- Viatjar a Mallorca per conèixer i establir contacte amb les biblioteques escolars de l’illa (28, 29 i 30 de març de 2014)



Finalment la Josefa Sánchez va exposar el treball iniciat a l’institut Joan Miró en relació a l’escriptura i que servirà de punt de partida a Bibliomèdia per començar a plantejar un treball sobre Escriptura i biblioteca escolar.






Després d’aquesta presentació i del debat que va suscitar en el grup, es va acordar que:
  • El treball de l’escriptura en un centre és complex i implica totes les àrees del currículum, si bé són les àrees lingüístiques les que hi fan una major incidència.
  • Cal concretar de quina manera hi pot col·laborar la biblioteca escolar.
  • L’elaboració d’un document amb orientacions sobre l’escriptura i la biblioteca escolar és una tasca que no es pot assolir en un sol curs.
  • Pel curs 2013-2014 ens proposem recollir activitats que es realitzen des de la biblioteca escolar que impliquin una producció escrita amb l'objectiu que ens serveixen per iniciar l'estudi i poder valorar l'abast del tema.