22 de març de 2014

Bibliomèdia viatja a Mallorca

Un dels objectius del grup Bibliomèdia és facilitar, als responsables de les biblioteques escolars, espais de relació, reflexió i intercanvi d'experiències.

Per aquest motiu s'organitzen tres trobades de treball trimestrals i també, de tant en tant, un viatge per conèixer altres realitats i experiències.

El curs 2010-2011 varem viatjar  a Andorra per visitar i conèixer el funcionanemt de les seves biblioteques escolars.

Aquest curs, i seguint el Pla de treball establert, viatjarem a Mallorca els dies 28, 29 i 30 de març. En Biel Perelló, des de l'IES de Santa Margalida ens ha facilitat que això fos possible.

El dissabte 29,  a l'institut Santa Margalida, hi haurà una sessió de treball amb intercanvi d'experiències dels membres de Bibliomèdia amb mestres i professors de diversos centres de l'illa. 

Més enllà de conèixer el context, els projectes i les experiències de cada biblioteca, també hi ha l'interès d'establir una col·laboració continuada entre uns i altres.



5 de març de 2014

Celebracions, diades i ...ocasions especials per a la biblioteca

M'agradaria escriure sobre les celebracions, commemoracions, diades, efemèrides i tot d'ocasions especials que es promouen des de diferents institucions culturals i educatives del nostre país o internacionals. Les diverses celebracions ofereixen a l'escola un marc extraordinari per a desenvolupar diferents aspectes curriculars. I alhora la connecten, com ha de ser, amb l'entorn sòcio-cultural del moment  projectant-lo dins l'escola. Com a bibliotecària de l'escola, per a mi és, un motiu per fer més activitats a la biblioteca. També és motiu de que la biblioteca surti a l'escola i palesi la seva presència.

M'abelleix exposar com la nostra petita i modesta biblioteca s'hi ha anat implicant al llarg d'aquests 5 anys que porto al capdavant i que conec bé.

Quan vaig arribar a l'escola, la biblioteca participava activament en la celebració de Santa Cecília, no només amb la típica exposició de llibres de coneixement i ficció on la música, els músics i els intruments en són protagonistes o bé posant a l'abast del claustre la història de Santa Cecília... sinó amb la proposició de petites activitats com la de relacionar endevinalles d'instruments amb les seves imatges.

La celebració del Dia escolar de la no violència i la pau el 30 de gener gaudia d'una major activitat: exposició de llibres, lectures de relats com “La Picabaralla” o “El jardí feliç”, jocs com relacionar la paraula pau en diferents idiomes amb la bandera, la locució pel sistema de megafonia d'un petit missatge seguit de cançons com “Imagine” o “Heal the world”...

L'arribada de la 6a hora va suposar passar d'una comissió de biblioteca amb un treball setmanal de dues hores a una i ja no l'hem recuperat. La implicació en aquestes diades va anar minvant i també vaig començar a considerar que hi havia ocasions especials més vinculades al món de la biblioteca i per extensió al món del llibre, de la lectura, de la llengua. Potser calia aprofitar més aquestes. Diades com el
Dia Internacional de la Biblioteca el 24 d'octubre o bé el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil el 2 d'abril, que fins ara no tenien presència a l'escola han començat a obrir-se camí malgrat la inoportunitat de les dates.

El Dia Internacional de la biblioteca existeix des de l'any 1997 per iniciativa de la Asociación Española de Amigos del Libro Infantil y Juvenil i és una excusa fantàstica per visibilitzar d'una manera o altra la nostra presència a l'escola. La coincidència amb la preparació de la Castanyada m'ha fet optar per afegir-nos al Mes Internacional de les Biblioteques Escolars instituït per l'Associació Internacional de Biblioteques Escolar (IASL) l'any 2008 i que es celebra al llarg del mes d'octubre. El Mes ens ofereix un marge temporal molt més còmode per a realitzar alguna de les propostes que des de la comissió preparem. Enguany per exemple vàrem enquadernar uns fulls de diferents colors, segons el curs, per a què els alumnes conforme anaven passant per a biblioteca expliquessin
perquè m'agrada anar a la biblioteca. En les imatges podeu llegir algunes de les seves frases.


BBMMDB2013



Hem fet, amb ulls de mestres, una tria de les frases més interessants i les penjarem per les parets de l'escola, camí de les classes.

Altres anys ha estat motiu per pintar la biblioteca, elaborar una prestatgeria digital de relats vinculats a la biblioteca, al llibre o al bibliotecari/a o també actualitzar la guia de lectura que el programa ePèrgam possibilita, exposar els llibres a diferents espais de l'escola, difondre a diferents nivells i amb diferents materials què és una biblioteca i el què s'hi fa, llegir i comentar llibres com “El lleó de la biblioteca”...

El Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil que se celebra el 2 d'abril en honor al naixement de H.C. Andersen es va celebrar per primer cop l'any 1967 amb la idea de promoure la lectura de llibres entre infants i adolescents. Fou i continua essent una iniciativa de l'IBBY (International Board on Books for Young People) sempre ens ha caigut o al bell mig de les vacances de Pasqüa o a portes o recents arribats. També és veritat que tenim la diada de Sant Jordi a tombar del calendari. Amb tot el curs passat vàrem voler fer-nos ni que fos una mica de ressó i a banda de difondre el cartell, vàrem treure els llibres al pati com activitat especial.


El Dia Internacional de les Llengües el 26 de setembre, malgrat suggerir un grapat activitats per a tota la comunitat educativa i que encaixarien perfectament amb l'impuls plurilingüe que s'intenta donar a l'educació en els nostres, fins ara no ens ha estat possible encaixar-lo en el calendari: acabem d'iniciar el curs, tota l'escola està en ple rodatge...

Punt i apart és la celebració en sentit ampli de Sant Jordi com a festa literària i cultural. És un marc excel·lent per a propostes plàstiques, teatrals, narratives, de creació literària, exposicions, intercanvis, ... En destacaria un parell:

L'Any Joan Maragall les classes de primària vàrem celebrar amb la interpretació d'una selecció dels seus poemes amb la paraula, la imatge i el gest. Va ser una experiència creativa fantàstica.
Sant Jordi 2011 Activitats tarda


L'Any Internacional del Boscos, el 2012 els Jocs Florals de l'escola tenien com a temàtica això: boscos, arbres... Normalment és de temàtica lliure però que el Rosa Oriol sigui una escola verda també ens va donar un motiu. Amb els anys els gèneres s'han ampliat: rodolins pels alumnes de 2n, el còmic i la poesia.


Altres celebracions com l'Any Massagran o el més recent Any Raspall també han sigut motiu d'activitat per a la biblioteca i per a l'escola.

Per acabar, només compartir la satisfacció que em suposa que la tutora de 6è m'expliqui que quan dins el marc del projecte interdisciplinar es planteja fer una obra de teatre i els alumnes se n'adonen de que no saben com s'escriu una obra de teatre, com és... una alumna salti espontàniament: Baixem a la biblioteca que segur que ho trobarem! Senzillament està reconeixent que la biblioteca hi és, que la biblioteca està present en la seva recerca del coneixement. I aquest espontani i petit reconeixement il·lusiona.


Mònica Ricart (Responsable de la biblioteca de l'escola Rosa Oriol de Lliçà d'Avall - Grup Bibliomèdia)