18 de febrer de 2017

Entrevista amb Jaume Cela




Jo sóc un aprenent.
Trobo inspiració en tot el que m’envolta i em sorprèn, en tot allò que em porta a fer-me preguntes.
M'emociona veure com els nens i les nenes aprenen i com comparteixen el que aprenen.


Estic molt orgullós de la meva família, de la colla d’amics, de les persones amb qui he treballat a les escoles i, sobretot, de les meves i dels meus alumnes.


Què és el que t'agrada més de llegir?  Què és per tu la lectura?
Sóc un lector tot terreny, llegeixo de tot. Llegir per mi és tenir més vides que els gats. La lectura em parla del món, em fa descobrir l’ambigüitat humana, em fa ser menys innocent, em fa dubtar, em qüestiona, m’interroga, em dóna alegries i disgustos... em fa sentir viu.

Quines diries són les preferències literàries dels infants?
Els nens i les nenes llegeixen de tot sempre que tinguin al seu costat uns adults que llegeixin, de tot també. Després trobaran els seus gèneres, temes, personatges... preferits, però en principi estan interessats en tot.

Quin paper té o pot tenir la biblioteca escolar en la formació dels infants.
Un paper fonamental. Els éssers humans ens sabem contingents, necessitats, incomplets... ens fem preguntes i busquem respostes. La biblioteca és un dels llocs que conté les respostes que anem donant a aquestes preguntes al llarg de la vida, que sempre seran insuficients. Una biblioteca és el lloc on conviuen les veus.

Quines són per tu les claus per motivar a la lectura
Que els adults llegim davant dels nens, de les nenes, dels joves i que trobem espais informals per comentar allò que llegim, com ho fem, per altra banda, amb altres activitats.

Quin és el projecte o tasca més important que tens ara entre mans?
Continuar fent treball voluntari a l’escola Bellaterra, participar en els debats sobre temes educatius, escriure, llegir, anar molt al cine, fer-la petar amb els amics i fer d’avi.


El meu consell és que observem bé el món, tot el que hi passa i que ens sentim convidats a millorar-lo.


Pots trobar més coses sobre mi a internet, a les llibreries...




13 de febrer de 2017

JORNADA DE BIBLIOMÈDIA

LA BIBLIOTECA ESCOLAR: 
UNA MIRADA CAP AL FUTUR



Escola Pere IV 
Bibliomèdia és un grup de professionals diversos vinculats a la biblioteca escolar que, amb més de 20 anys de trajectòria, continua col·laborant en la seva implantació, consolidació i actualització.
Enguany hem volgut transformar la trobada del grup del segon trimestre en una jornada oberta a totes aquelles persones que senten i viuen el compromís de millorar les biblioteques en els centres educatius.


Data: 11 de març del 2017
Horari: 9.00 a 14.00
Lloc: Escola Pere IV - C. Bilbao, 103 - Barcelona


Ens il·lusiona poder oferir aquesta Jornada en què hi trobareu les reflexions de la companya Glòria Durban respecte com la biblioteca escolar pot intervenir en els processos de transformació educativa que estem vivint.
Laboratoris de lletres i imatges

I en els tallers, un espai de diàleg i de coneixement actiu amb propostes de treball ben diferents però complementàries. Dues propostes que abracen dues mirades de la biblioteca escolar: la que busca fomentar la lectura, el llibre i la biblioteca "Laboratoris de lletres i imatges a l'escola" a càrrec de la Maria Gual, Araceli Ortega i Macarena Traviesa; i la que busca formar l'estudiant en la recerca "Com orientar a l’alumnat en la cerca d’informació en els seus projectes d’investigació" a càrrec de Carles Ortiz i Glòria Durban.

A més, volem donar a conéixer les actuacions que estem portant a terme com a grup: la campanya "Per una biblioteca escolar viva", la plataforma de treball col·laboratiu, la nova pàgina d'entrevistes ...

Si us voleu descarregar el tríptic amb el programa cliqueu aquí

Aquesta Jornada és el fruit de l'esforç de moltes companyes i del suport de l'escola que ens acull. És per això que us proposem la taquilla inversa, per poder cobrir les despeses de l'esmorzar, el material dels tallers i el desplaçament de les persones que compartiran les seves experiències. 

Per assistir cal que feu la inscripció aquí.


La Jornada està reconeguda dins el PFZ (Pla de Formació de Zona).

Si us cal la certificació i sou usuari xtec, ompliu també el següent formulari



1 de febrer de 2017

LA COMPETÈNCIA INFORMACIONAL AL TREBALL DE RECERCA




Des que vaig entrar a treballar a l’Institut Menéndez y Pelayo, ara ja fa vuit anys, sempre vaig tenir molt clar que la biblioteca havia de fer quelcom rellevant en relació al Treball de Recerca de Batxillerat (TR). També en totes les altres activitats de recerca que tenen lloc a l’escola, però com a bibliotecari i desconeixent completament tan el món docent, com l’organització d’un institut i el seu currículum, per a mi aquesta era la part més visible de l’iceberg i a on la biblioteca podia i estava obligada a oferir un servei a la comunitat educativa. I crec que aquí està la paraula clau, o el concepte clau «oferir un servei».

Des de la biblioteca vam començar a realitzar unes sessions als 1rs de Batxillerat, l’any en que es comença el TR que es presentarà el curs següent. Aquestes consistien en una petita introducció al món de la documentació. Es tractava breument la societat de la informació i l'excés d’informació, fonts d’informació bàsiques i especialitzades pel TR i com citar els diferents tipus d’informació per a fer la bibliografia. Els resultats d’aquestes sessions em van satisfer durant uns anys i les vaig mantenir així, però les cares dels adolescents no enganyen i jo veia que a ells no tant. No estava oferint un servei ni satisfactori, ni de qualitat, així que vaig abandonar l’aproximació tècnica-documental i vaig fer una aproximació més humana i emocional, també en part fruit de les formacions en educació viva i psicologia humanista que estava fent en aquell moment.

Al següent any la sessió de la biblioteca va començar amb aquesta pregunta: «Jo com a bibliotecari i com a gestor de l’equipament, com us puc ajudar a realitzar el Treball de Recerca?». 
I aquí es va produir la màgia. Els alumnes van poder expressar totes les inquietuds que tenien sobre el TR i cada inquietud era una possibilitat que des de la biblioteca podíem atendre: la tria del tema, la hipòtesi, on trobar la informació, la planificació, l’exposició oral, ... Cada any els alumnes que començaven el TR desprès de la meva pregunta em donaven les respostes de les actuacions que podia fer la biblioteca per donar un servei que resolgués les seves necessitats.


Així doncs des de fa uns cinc anys, la biblioteca des del seu paper de subministrador de recursos, però també de líder en Competència Informacional ofereix tallers pràctics sobre la hipòtesi, sobre com i on cercar informació de qualitat, sobre com planificar el TR, sobre com realitzar una bibliografia de forma normativa i sobre com estructurar i fer la presentació oral. Els tallers que funcionaven s’han anat repetint any rere any i fins i tot s’han incorporat al currículum del centre i són obligatoris a dia d’avui. Els que no tenien tant d’èxit o no assolien una quota de qualitat i satisfacció mínima, els milloràvem o els deixàvem de fer. I això ho sabem perquè a tots aquests tallers al final de la sessió, es demana als alumnes que puntuïn i comentin anònimament el taller, així que tenim un bon indicatiu de si els tallers satisfan les necessitats informatives de l’usuari i en quin grau. Perquè a la biblioteca  l’usuari arriba buscant informació, sobre qualsevol cosa, també sobre el TR i li hem d’oferir.

Algú em podria dir que aquestes accions potser no les hauria de fer la biblioteca. Bé, com deia a dalt, la biblioteca s’ha de centrar en donar un servei que resolgui les necessitats d’informació dels usuaris, i en aquest cas els alumnes del TR tenen moltes necessitats informatives com he pogut anar veient amb els anys. A més recordar que hi ha diferents entitats locals i internacionals que conviden la biblioteca escolar a ocupar un paper de  lideratge en el desenvolupament de la Competència Informacional i aquesta no és només saber cercar informació, sinó també identificar quan hi ha una necessitat informativa, gestionar-la, organitzar-la i saber comunicar-la de forma eficient. Cal tenir en compte a més, la proximitat de la competència informacional amb la investigadora.



El que va començar com una sessió intensiva d’una hora sobre documentació, és a dia d’avui el servei de la biblioteca més ben valorat pels seus usuaris, integrat al currículum educatiu del centre i una de les icones de qualitat de la biblioteca de l’Institut Menéndez y Pelayo.


Carlos Ortiz
Biblioteca Institut Menéndez y Pelayo