La biblioteca escolar en major mesura que altres biblioteques, la universitària, l'especialitzada... és un espai que combina la introspecció del treball individual, tant de lectura com de recerca, com la relació i la comunicació que que els seus diferents àmbits requereixen. Es doncs també, un espai de trobada i d'interacció personal.
Laura Cobos y Melquíades Alvarez en la seva “Guía práctica de acceso a la información en la biblioteca escolar. De la pregunta al documento” editat per la Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2006), consideraven com a objectius de qualsevol programació de biblioteca escolar (entre d'altres):
- Establir una relació personal amb l'espai de la biblioteca escolar.
- Considerar valuós l'espai destinat a biblioteca escolar.
L'àmbit de gestió i organització de la biblioteca ens ofereix un marc fantàstic per aquesta relació personal dels diferents membres de la comunitat educativa: alumnes, famílies i mestres amb l'espai de la biblioteca.
És en la realització d'aquestes petites tasques, algunes d'imprescindibles i d'altres de recomanables, que la biblioteca escolar enforteix el seu sentit i la seva presència per a tots plegats. És en la realització de petites tasques que tots plegats estrenyem els llaços amb ella.
Així en el nostre centre, el Rosa Oriol Anguera de Lliçà d'Amunt, els i les alumnes que han conformat “les/els auxiliars de biblioteca” s'han implicat en:
- El tractament tècnic dels materials. Bàsicament llibres i revistes, folrar-los, fer-ne els teixells...
- L'organització i gestió de la biblioteca: retolació d'espais, ordenació de volums, recompte i revisió de l'assistència, endreça...
- La dinamització de la biblioteca: col·locació de les pistes del personatge misteriós.
- L'animació a la lectura esdevenint algunes, lectores o padrines de lectura dels alumnes més petits.
Aquest càrrec que es va introduir ara fa 4 cursos és voluntari i hi poden accedir alumnes des de 2n de primària. Han de fer uns dies de “pràctiques” tutoritzats per auxiliars experimentats. La seva actuació és també voluntària ja que té lloc a l'estona de bibliopati i se'ls dóna rellevància davant els usuaris/es amb un identificador.
Les famílies han donat un cop de mà portentós en l'àmbit de la dinamització de la biblioteca: gestionen el servei de préstec de les 4 classes de cicle inicial des del curs passat. El mes d'octubre van fer una aportació ben interessant per a la dinamització: han pintat la biblioteca amb dos escenaris de conte fabulosos que han de fomentar a mestres i alumnes la fabulació i explicació de relats. Des de l'abril s'han organitzat per poder obrir, per primera vegada, la biblioteca tres tardes a la setmana.
Finalment, el grup de treball de la biblioteca format per 3 mestres i la coordinadora de la biblioteca. La seva tasca oscil·la entre el manteniment de la biblioteca: endreça, manteniment de teixells, retolació... i la dinamització amb ambientació i propostes didàctiques, de jornades que donen relleu a la biblioteca, la lectura o el llibre com el dia de la Biblioteca per l'octubre, el dia Mundial de la Poesia pel març, el dia del llibre infantil i juvenil per l'abril i per descomptat la celebració de Sant Jordi.
Us pot interessar: En Max i la seva ombra http://www.youtube.com/watch?v=CfJhQf1yhlM … Més info: http://joseluisregojo.blogspot.com.es/2013/01/en-max-i-la-seva-ombra.html …
ResponElimina