Seguint la roda de
viatges i intercanvis, el 28 de març de 2014, dotze persones del Grup Bibliomèdia s’han desplaçat a Palma de Mallorca amb l’objectiu de
conèixer de prop experiències destacades des de l’àmbit de biblioteques
escolars de Mallorca. Tanmateix volíem fer conèixer el nostre projecte i pla de
treball i obrir estretes vies de col·laboració que ens enriqueixen mútuament.
S’ha de destacar que,
tot i l’atractiu de l’entorn de l’illa, s’han desenvolupat unes atapeïdes i
engrescadores sessions de comunicació d’experiències.
El nostre amfitrió ha
estat l’IES Santa Margalida, l’acollida la va fer l’encarregat de la
biblioteca, Biel Perelló; i posteriorment, la inauguració de la trobada la cap
d’estudis, Maria Antònia Gaya. Amb la presència de la regidora de cultura del municipi de Santa Margalida, la senyora Beatriu Gamundí Molina.
A més de les jornada d’intercanvi d’experiències que s’ha fet durant el dissabte al matí, també hem realitzat tres visites:
A més de les jornada d’intercanvi d’experiències que s’ha fet durant el dissabte al matí, també hem realitzat tres visites:
- A la biblioteca del’Institut Santa Margalida on s'han fet l'intercanvi d'experiències.
- A la Fundació biblioteca d’Alcúdia Can Torró, la directora de la qual -Francina Rincon- molt amablement, ens va explicar el seu projecte.
- Una Ruta Literària per la Ciutat de Palma a càrrec de Joan Gelabert, professor de literatura catalana de l’institut Santa Margalida, que molt genosament ens ha fet gaudir amb les seves explicacions històriques i literàries i que ens ha emocionat recitant poemes de Ramon Llull i de Joan Alcover.
La biblioteca de l’Institut Santa Margalida és un espai aquitectònic especial, amb dos nivells i
que denota ser un lloc d’interès per a tot el centre. Ben proveït, ben
senyalitzat i decorat. Esmentem les activitats dedicades al Dia Mundial de la
Poesia i els retrats de científics.
En destaquem
que està oberta de dilluns a divendres de 9:00 a 14:00.
La Fundació Biblioteca d'Alcúdia Can Torró és una entitat
sense afany de lucre amb un clar objectiu: servir a tots els ciutadans i
visitants d'Alcúdia, especialment als més joves, com a centre de trobada i
comunicació, de lliure accés a la informació i potenciador de la cultura. Una
biblioteca situada a una zona privilegiada d’Alcúdia a on l’usuari és el centre
d’un espai dinàmic i modern a prop de tots. Can Torró impulsa l’educació i la
formació interactives a un lloc que canalitza i difon diferents tipus de
demostracions culturals. La biblioteca té per vocació ser un servei lúdic
socialment integrador.
Ruta literària per Palma. Partint des de la plaça Major de Palma, amb el lloc de naixement de Ramon
Llull, vam fer un recorregut que va passar per la casa de Joan Alcover, seu de
l’Obra Cultural Balear, entitat germana d’Acció Cultural del País Valencià i
Òmnium Cultural.
A prop de la catedral de Palma de
Mallorca vam escoltar la llegenda del drac de na Còca. També a prop de la Seu vam
veure i comentar, a la plaça de Llorenç Villalonga, la impremta Alcover i el Diccionari
català-valencià-balear i Les rondaies mallorquines. Obres úniques i
exemplars en l’àmbit de les llengües romàniques. Vam visitar la plaça de Cort
on se’ns va explicar d’una manera divertida la llegenda d’en Dragó i en Caragol
(ens recordà la de la façana de la Universitat de Salamanca), El banc del
sinofós i en Figuera, el rellotge de l’Ajuntament. A la plaça de Santa Eulàlia
se’ns va fer l’explicació de la conversió de Ramon Llull. Vam acabar a
l’església de Sant Francesc on se’ns va explicar la baralla dels Armadans i els
Espanyols i episodis lulians. Tot plegat d’una amenitat màxima, passar davant
dels monuments sense algú que ens els interprete dixa al marge molts
coneixements interessants. A part, Joan Gelabert ens va lliurar un dossier que
li agraïm.
Quant a les experiències comunicades
exposem a continuació un breu resum del seu contingut il·lustrat per les mateixes presentacions que allí varem visualitzar.
Presentació del Seminari de Biblioteques
Escolars de les Illes Balears, "La biblioteca al cap", per Maribel Cuéllar i Cristina Bellver (coordinadores del seminari)
Comença dient que, si Jaume Centelles té la biblioteca escolar al cor, elles la tenen al cap. Van iniciar les seues activitats quan es van trobar a un
postgrau de biblioteques escolars dissenyat per la UIB el curs 2010-2011. Van
formar un seminari de treball al CEP de Palma de Mallorca, integrat per 14
membres de diferents àmbits educatius (10, de Primària; 3, de Secundària; i,
una persona que treballa a l’Administració). Es van intercomunicar mitjançant
Edmodo.
Es feien sessions a les biblioteques on
l’amfitrió presentava el Pla Lector del seu centre, es parlava del programa
Abies, taller de reparació de llibres, propostes per a la celebració del dia
del llibre, possibilitats didàctiques i d’animació lectora dels Kamishibais.
Van assistir a sessions per a aprendre a
contar contes i a fer llibres. Les TIC a la biblioteca. Van visitar, a L'Hospitalet, l’Escola San Josep-El Pi, presentada per Jaume Centelles; la de Rosa
Sensat i van anar a llibreries.
Han tingut relacions amb l’escriptora
mallorquina de literatura infantil, Rosa M. Colom. Tenen un fons de llibres de
l’autora que es pot prestar.
El curs 2011-2012 el van dedicar a
Edmodo/Symbaloo, taller d’elaboració d’un àlbum, Pinterest, activitats
diverses, visita a la Biblioteca Municipal de Binissalem, a can Bujosa,...
El curs 2013-2014 ja no es funciona com
a Seminari del CEP, sinó com a Grup de Treball independent, s’ha triat el còmic
com a tema central del curs.
Presentació del Grup Bibliomèdia, a càrrec de Montserrat Batallé i Dolors Bundó (de l'equip de coordinació de Bibliomèdia)
El grup Bibliomèdia és un àmbit de treball de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya format per persones dedicades a l’educació, que treballem per a l’establiment i consolidació de la biblioteca escolar en centres educatius d’infantil, primària i secundària perquè tenim el convenciment professional que la biblioteca escolar és imprescindible per a la formació dels nois i noies.
Es presenta què és Bibliomèdia, s'explica breument el recorregut històric que ha fet el grup des de l'any 1995. S'exposa el seu funcionament actual a partir de Plans de treball que concreten uns objectius específics i l'organització de grups que treballen de manera virtual -mitjançant les xarxes socials- i presencial amb dues o tres trobades durant el curs.
Després de la seva presentació, el grup Bibliomèdia fa una proposta oberta a la col·laboració entre les biblioteques escolars de Catalunya i de Mallorca. D'una banda, les persones responsables de biblioteques escolars de l'illa que ho desitgin, poden incorporar-se al mailing de Bibliomèdia i anar rebent totes les informacions que el grup genera o dóna a conèixer. Així mateix, Bibliomèdia s'ofereix a fer difusió de la informació que li arribi des de les biblioteques de Mallorca.
D’altra banda, si hi ha persones interessades en el tema d’algun dels grups de treball, també s’hi poden incorporar per avançar plegats enriquint-se de les experiències mútues.
Baditeca: biblioteca escolar feta a mida, Antònia Pol, cap d'estudis i responsable de la biblioteca del CEIP Badies (Badia Gran, Llucmajor)
La biblioteca és un espai per a imaginar,
conèixer i compartir. L’escola desenvolupa uns projectes, té comissions per al
desenvolupament d’estos projectes i la biblioteca hi participa directa o
indirectament.
Procura atendre totes les formes comunicatives.
Ha desenvolupat el Pla de Lectura de Centre
fonamentat en tres eixos fonamentals: aprendre a llegir, llegir per a aprendre
i el gust per llegir.
Quant al llegir per a aprendre hi intervenen
d’una manera decisiva les TIC i TAC.
Pel que fa a l’hàbit lector es tracta la quantitat,
és a dir, que hi haja constància, la tipologia textual i es treballa la
valoració, la competència crítica.
Els àmbits de lectura són quatre: Lectura en
solitari (per plaer); Llegir per compartir (s’ha de programar i guiar la
comprensió); Llegir per interpretar i llegir per expandir (la lectura al
voltant de les àrees curriculars).
A l’organigrama del centre hi és present la
Baditeca. La comissió de biblioteca enllaça els diferents cicles, bibliotecari,
AMPA, voluntariat (pares, mares i alumnes, amics), coordinador TIC,...
L’èxit del projecte es basa en el fet que la
biblioteca està emmarcada dins de l’horari escolar, que tots els cursos tenen
setmanalment una assignació per al préstec de documents, colaboració entre
bibliotecari i tutors; la comissió fa una planificació anual a principi de
curs, es decideixen gèneres i temàtiques que es treballaran per trimestre i les
festes que se celebraran al voltant del llibre, la lectura i la biblioteca.
Acaba l’exposició amb la presentació de les
activitats concretes d’este curs i l’organitació dels espais web.
La biblioteca escolar, treball cooperatiu, Magdalena Cabot, coordinadora de la biblioteca de l'Escola Mata de Jonc (Palma)
El fet que el centre siga una cooperativa fa que
també es trasllade a la biblioteca el sistema cooperatiu, participant l’alumnat
a la comissió, i que siguen capaços de prendre decisions organitzatives i de
tot tipus. Participen, en general, dos alumnes de cada curs. Hi ha interès per
formar part d’ella.
Es fan campanyes per a tindre recursos econòmics
per a després poder desenvolupar els projectes.
És un sistema adequat per a l’adquisició de
valors democràtics. Es poden fer propostes, es recullen les sessions al llibre
d’actes.
Per a formar part de la cooperativa s’ha de
respondre un qüestionari i es fa una selecció entre les candidatures
presentades.
Activitats que desenvolupen: difusió del fons
bibliogràfic, sessions de cinema i literatura, col·laboració en la gestió del
servei de préstec, sessions de ludoteca amb els més petits (d’una manera
autogestionada per l’alumnat), animació lectora, contacontes, recuperació de
llibres de 2a mà, programa de reutilització de llibres,... S’ha editat un
díptic informatiu, ja que han rebut una subvenció per haver estar considerat
interessant el projecte.
Se’ns van mostrar alguns llibres realitzats al
centre amb la tècnica del troquelat i el doblegat que ens van admirar molt per
la seua bellesa i perfecció.
Evolucionant cap a una biblioteca 2.0, Biel Perelló, membre de la comissió de biblioteca de l’IES Santa Margalida (Santa Margalida).
A partir del Nou Pla Estratègic 2011-2015 es va
fer una gran aposta per la biblioteca com a puntal clau per a la millora del
rendiment escolar, per al desenvolupament de les TIC, com a element de
projecció exterior i per a la formació de tota la comunitat educativa.
Està organitzada en dos espais: el de dalt,
destinat a la informàtica i el de baix, per a sala de lectura.
Tot l’horari de la biblioteca està cobert per
professorat de guàrdia i el professorat, des de les classes, pot fer un permís
perquè un alumne vaja a treballar a la biblioteca. També poden anar en el temps
d’esbarjo.
Es dóna molta importància a les noves tecnologies
i s’utilitza el bloc com a element d’informació i per a prestar uns serveis que
abans donava la biblioteca.
Es cataloga amb el programa Abies. Disposa d’uns 5000 documents.
El PLEC va ser aprovat el 23 de maig de 2012. Té
un reglament acurat de normes i serveis (publicat a un díptic).
Hi ha una comissió de biblioteca constituïda que
de moment està integrada per tres departaments: català, castellà i socials.
S’intentarà la integració del coordinador TIC.
Es fa formació d’usuaris i es col·labora amb la
Biblioteca Municipal, es fan activitats coordinades i es traspassa la
informació.
Ens va informar de nombroses activitats i
serveis, que denoten la complicitat, col·laboració i empatia per part de
nombrosos membres del claustre.
Se’ns va mostrar un vídeo d’una qualitat tècnica
i artística extraordinària que fomenta l’ús de la biblioteca.
Tot plegat molt estimulant i enriquidor.
Biblioteca i escola, Mònica Ricart, responsable de la biblioteca de l’escola Rosa Oriol (Lliçà de Munt)
Un molt bon treball en la referenciació de recursos
mitjançant el Symbaloo (és una plataforma web que facilita la recopilació
d’informació). Es tracta d’una eina que permet tenir a mà els millors enllaços
sobre diferents temes i veure’ls en un mateix escriptori en un sol cop d’ull,
d’una manera fàcil i amena.
Amb Symbaloo es pot crear una pàgina pròpia d’enllaços
preferits. A mesura que es van trobant adreces interessants s'anirà ampliant la
pàgina de manera que es va engrandint la recopilació de recursos.
L’objectiu és que a l’obrir l’ordinador, trobem una pantalla
que ens permeti, de forma fàcil, trobar el recurs que necessitem.
L’escola Rosa Oriol, de Lliçà de Munt, porta dos
anys fent una organització de recursos electrònics mitjançant el Symbaloo.
Fan la catalogació mitjançant l’Epergam, amb la
creació de guies.
És una escola que treballa molt les emocions i
els sentiments. Es realitzen exposicions bibliogràfiques temàtiques.
Mantenen una bona relació amb la biblioteca
municipal, que puguen conèixer i interpretar la catalogació.
Treballen per projectes, per exemple, sobre
desastres: catàstrofes naturals i de tot tipus.
Repassant les seccions del bloc de la biblioteca
trobem: Lij i Biblioteca, Llibre-fòrum, competència informacional,
biblio-ràdio, creacions didàctiques pròpies, biblioteca accions, competència
lectora, biblio-alumnes, lectura cooperativa, tertúlies literàries i animació
lectora.
Treballem junts aula i biblioteca, Lluís Baella, responsable de la biblioteca de l’Escola Pia (Granollers).
Lluís Baella centrà la seua exposició en dos dels
múltiples aspectes que es contemplen en l’actuació formativa de la mediateca:
La coordinació de les visites d’autors i autores i en la col·laboració en el
treball de síntesi.
Només cal fer un viatge pel seu bloc per a veure la multitud
d’aspectes que es tracten, per exemple, les referències bibliogràfiques en
l’edició de textos i la qualitat del disseny de l’espai.
Una de les coses més importants d’esta trobada és
el fet que hem creat entre nosaltres un lligam fort que ens farà estar pendents
de les coses que es fan des de les diferents biblioteques de centres i
biblioteques amb un caràcter especial. L’enriquiment ha estat gran, ja que podem
esbrinar mancances que es poden solventar, noves maneres de fer.
Han estat tres dies intensos de convivència,
emocions, reflexions i projectes, renovació d’il·lusions, afectes, xarxa... Tant
de bo tinguen ressò en vosaltres, persones que llegiu este article.
Per acabar, l'equip de coordinació de Bibliomèdia, volem agrair a totes les persones de l'illa que han participat i fet possible aquesta experiència; molt especialment a en Biel Perelló sense el qual això no hauria estat possible, a la Francina Rincon que ens va dedicar una tarda sencera a Can Torró i a en Joan Gelabert que tant generosament ens va acompanyar per fer-nos descobrir Palma amb una mirada diferent.
A tots, GRÀCIES!!!
Tomàs Camacho (responsable de la biblioteca de l'institut Sòl de Riu d'Alcanar - Grup Bibliomèdia) i l'Equip de coordinació de Bibliomèdia
Una entrada molt completa, com completa va ser l'experiència d'aquests dies passats junts a Mallorca, amb el fil d'unió de les biblioteques escolars. Un plaer, un honor. Moltes gràcies a tothom que ho ha fet possible!!
ResponEliminaAnnaB