El passat dissabte 14 de març es va realitzar
la segona trobada del nostre grup corresponent al curs 2014-15 que estava
centrada en un tema monogràfic. Us fem una petita crònica com va anar tot
plegat.
Es va donar la benvinguda a les persones que
assistien per primera vegada a les trobades del grup i va explicar breument la
trajectòria de Bibliomèdia des dels seus inicis. A continuació, va presentar el
tema de l’actual línia de treball del grup:
Com ha de ser la
biblioteca digital que volem per al nostre centre?
La biblioteca escolar ha de transcendir l’espai físic que ocupa, ha de ser oberta a
tothom, ampliar el fons amb recursos digitals o digitalitzats de producció
pròpia i aliena...
L’objectiu de BBM és l’elaboració d’un nou
document en el que es mostri la definició de biblioteca digital i diverses
eines i models, tot analitzant avantatges i inconvenients per tal que cada
centre pugui decidir i adequar el que cregui més oportú per a la seva
biblioteca.
L’Anna Blasco ens va presentar un marc de
referència: Biblioteca digital
escolar. Elements de reflexió.
En
aquesta presentació es fa una anàlisi del concepte de Biblioteca Digital
des del punt de vista de les biblioteques públiques i des del punt de vista de
la curació de continguts.
Es comparen definicions i funcions i s’assenyalen els
trets diferencials d’una biblioteca escolar digital (BED)
Proposta de definició
d’una BED:
Una biblioteca escolar
digital és un conjunt endreçat de recursos en línia que conté majoritàriament
documents digitals de producció externa juntament amb col·leccions de documents
digitals o digitalitzats de producció pròpia.
Es
van mostrar diversos models i eines, analitzant-ne la idoneïtat per un centre
de primària o bé de secundària. Finament es van comentar alguns exemples de
biblioteca escolar digital.
Presentació de models
i experiències de centres
- Symbaloo i Word Press: escola Rosa Oriol (Mònica Ricart)
A
banda d’un espai web específic per la BE, el que es podria considerar la BED del centre
és un conjunt de blogs de recursos per a cada cicle i classe. Tots ells estan directament enllaçats al blog del
centre. Estan ordenat per matèries, especialitats, projectes, general...
La
comissió ho va organitzar i a l’hora de SEP els professorat van omplint de
contingut. Cada especialista i cada tutor va aportant els recursos que van
trobant adequats al seu grup i projecte o tema que interessi..
En
el blog de la biblioteca hi ha tres symbaloos: competència lectora, competència
informacional i recursos per a la gestió de la biblioteca.
- Symbaloo i Blogger: escola Orlandai (Mariona Trabal)
En
aquest centre, la comissió BE està formada per una persona de cada cicle i la
responsable de biblioteca.
La
biblioteca digital es mostra a partir de la vista snapshot que faciliten les pàgines dinàmiques de Blogger. Les entradas principals estan estructurades segons la CDU amb els colors que s’aconsella des del Departament.
Cada entrada de la CDU enllaça amb un
symbaloo corresponent.
Cada
inici de curs es recorda en Claustre la conveniència de col·laborar amb
aportacions dels enllaços que utilitzen a les aules, però no acaba de funcionar
i s’estan replantejant la organització.
Es
va parlar de la revista digital que es fa a l’escola com a model de recurs de
producció pròpia que podria formar part de la BED.
- Symbaloo i GoogleSite: escola LaFarigola de Vallcarca (Montse Batallé)
La
biblioteca digital està gestionada per la comissió Bibliotic, formada per una
persona de cada cicle, un membre de l’equip directiu, la responsable de
biblioteca i la responsable d’informàtica. Es presenta al Claustre a l’inici de
curs i es demana la col·laboració dels mestres. Una persona de la comissió
s’encarrega d’anar-ho recordant.
L’espai web específic es mostra a partir d'una pàgina de Google sites. La llista és temàtica (amb descriptors) i cada tema enllaça amb diferents
symbaloos inserits dins les pàgines del propi site.
.
A
més, i com a tret diferencial amb d'altres models, hi ha la participació directe dels nens i nenes de 3r. a 6è. Cada
divendres a la tarda aquests dotze alumnes, dividits en tres grups,
s’encarreguen del manteniment de la BD, la responsable de la BE ho revisa i ho
publica.
Utilitzen
el Diigo per al professorat i la
formació interna d’escola.
Es mostrar aquesta
nova eina com alternativa al Symbaloo:
Hi ha una extensió per a
Chorme que permet la captura directa i ràpida d’enllaços mentre es navega.
Té estructura de
directori que es desplega jeràrquicament a partir de descriptors com es pot veure a la imatge del costat. Permet afegir text, crear col·leccions i subcol·leccios. i es poden
fer totes les categories que es vulguin. És molt visual i senzill d’utilitzar.
Es va posar com
exemple la biblioteca digital de Bibliomèdia.
-Iniciativa del Departament
La Mònica va explicar
que des del Departament d’Ensenyament s’ha iniciat un recull de fonts
d’informació per a cicle mitjà, superior i per a docents aprofitant la
funcionalitat de les pàgines dinàmiques (flipcar) que ofereix Blogger. Permetrà fer
cerques ja que estarà etiquetat per àrees, obres de referència, atenció a la
diversitat...
Aquest recull pretén
ser un punt de partida per als centres que vulguin iniciar una biblioteca
escolar digital.
Debat
En
els totes les eines emprades es
coincideix en la dificultat de recuperar la informació de forma ràpida.
S’analitzen
les diferències, avantatges i inconvenients entre eines del tipus agregador
com Symbaloo o Peartrees i les de tipus marcador social com Delicious o Diigo.
Es comenta el fet que un agregador com Pinterest ja no sigui una opció gaire
vàlida per estructurar una BED pel fet que, actualment, la seva consulta exigeix
registre.
Es
reflexiona sobre el fet que Symbaloo malgrat estar força estes, te un important
inconvenient respecte a la resta d’eines tractades: no disposa d’una extensió
per als navegadors que permeti la captura directa d’enllaços mentre es navega.
Hi
ha consens que els agregadors són més visuals i adequats per a primària i els marcadors
socials podrien ser-ho més per a Secundària. L’eina ideal seria, però, un tipus
d’agregador, visual i amb captura directe des del navegador però amb les
possibilitats de recuperació ràpida que permet el llenguatge lliure de
cercadors tipus Google.
En
principi semblen més adient el Pearltrees com a agregador i el Diigo com a
marcador, tot i que encara cal una anàlisi més acurada ja que, en realitat, no
estan gaire estesos.
També
es considera important seguir aprofundint i reflexionant en com s’organitzen
els centres per dur a terme el deteniment i l’ús eficient del les seves
biblioteques digitals.
Es
demana als assistents que facin arribar a Bibliomèdia els enllaços de les seves
BD
a
partir del guió que es farà arribar.
Des
de l’equip de coordinació s’aniran recollint les aportacions i s’organitzarà el
treball en petits grups per a la propera trobada del grup. S’ofereix l’opció
d’apuntar-se al grup de treball específic sobre Biblioteca Digital.
Es
planteja que, un cop elaborat el document es faci arribar al Departament.
La propera trobada de Bibliomèdia serà el dissabte dia 9 de maig
i coincideix amb el viatge a Alcanar.
I això va ser tot. Si us voleu descarregar pe presentació-marc
us podeu fer clicant a sota:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada