Durant el
curs passat vaig tenir l'oportunitat d'assistir a una sessió del Grup Bibliomèdia
sobre la biblioteca escolar digital.
http://biblioreport1.blogspot.com/2015/04/el-grup-bibliomedia-debat-sobre-la.html
En aquesta sessió ens van presentar diferents propostes per fer una biblioteca digital, que consisteix en reunir els enllaços que trobem interessants i donar-los valor en endreçar-los, ja que, per molta informació que tinguem, si no la sabem trobar, no ens serveix de res.
http://biblioreport1.blogspot.com/2015/04/el-grup-bibliomedia-debat-sobre-la.html
En aquesta sessió ens van presentar diferents propostes per fer una biblioteca digital, que consisteix en reunir els enllaços que trobem interessants i donar-los valor en endreçar-los, ja que, per molta informació que tinguem, si no la sabem trobar, no ens serveix de res.
Les tasques de recopilació i ordenació de la informació
requereixen molt temps, i sovint els responsables de les biblioteques les
comencem amb molt entusiasme però moren per falta de capital humà que les mantingui
i les actualitzi. Donant voltes a aquesta idea, vaig pensar que l'ideal seria
que això ho fessin els alumnes, però és clar, per fer-ho haurien d'aprendre com
s'han de seleccionar els recursos i compartir-los. I d'aquí va sorgir la
següent activitat:
Els alumnes de 5è
de Primària de l'escola vénen a la biblioteca en grups partits durant una hora
a la setmana. Durant el darrer trimestre
els vam encarregar que fessin una selecció de recursos de les matèries que
havien treballat durant el curs. Aquesta tria l'havien de fer per parelles,
sobre una determinada matèria i que els fossin útils a ells. Un cop feta la
selecció tindrien temps per presentar-nos a tot el grup el que havien trobat i
entre tots valoraríem la tria.
Durant el curs ja
havíem treballat amb aquests grups la recerca d'informació a internet per un
altre treball de Coneixement del medi social. Fent aquest treball s'havien
adonat que moltes vegades quan teclegem en un cercador el que volem buscar no
sempre ens torna una informació útil. Aquest fet s'accentua quan la informació
que busquem ha de ser comprensible per a nens. Així ens trobem que, per
exemple, la Wikipedia ofereix molta informació que els alumnes de Primària no
són capaços d'entendre ni transformar. Tot i que sigui adequada no és adient
perquè no respon a les seves necessitats. Per evitar aquests problemes van
buscar als cercadors afegint paraules clau com “primària”, “cicle
superior”, “jocs” i així van anar
recopilant els recursos. L'objectiu no
era tenir-ne molts, sinó que fossin de qualitat, per això miraven molt bé què triaven.
Per posar-los en
comú vam obrir un compte comú per a tot 5è a Pearltrees on poder anar recopilant
les dades, d'aquesta manera, si volien, també podien treballar des de casa.
Es va donar un
vot de confiança, perquè tothom tenia les dades per accedir a tot. Cal
felicitar als alumnes perquè van ser molt honestos i respectuosos amb la seva
feina i la dels altres i no va haver cap incident.
La idea de penjar
tots els recursos a Pearltrees tenia l'objectiu de compartir la feina entre els
alumnes de forma fàcil, des de qualsevol lloc i de forma atractiva. No és el
mateix veure un enllaç blau que una
imatge que et porta a un enllaç. Això, a dia d'avui, ho hem de valorar.
Els nostres alumnes tenen una cultura visual molt potent i fer accessible la
informació és important però també ho és fer-ho de forma suggeridora.
Per descomptat,
la cirereta va ser fer la presentació a les pissarres digitals dels recursos
que havien trobat. Van mostrar les seves perles, sobretot els
vídeos i els jocs, als seus companys que van avaluar la idoneïtat de les
recerques.
Eva Miraball
Escola Sant Gregori - Barcelona
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada