Benvolgudes companyes i benvolguts companys de
Bibliomèdia.
De nou ens retrobem amb el bon regust d’haver
gaudit d’un bon estiu i amb els millors desitjos pel nou curs que ha començat.
Molts i moltes de vosaltres coneixeu bé la
trajectòria de Bibliomèdia. Sabeu que des de fa 20 anys el grup aporta i
comparteix els seus coneixements per a la consolidació de les biblioteques
escolars en els centres educatius i tots aquells elements necessaris que les
faci assolir un correcte funcionament.
En aquests 20 anys la seva actuació ha seguit
diferents eixos: publicació de llibres, articles i ressenyes al Guix, creació i
promoció de jornades i trobades d'intercanvi i reflexió, contactes amb
diferents agents educatius, etc.
L’objectiu d’aquest article és fer-vos cinc cèntims d’una activitat que tindrà un ressò més gran del que normalment tenen les nostres accions i treballs.
L’objectiu d’aquest article és fer-vos cinc cèntims d’una activitat que tindrà un ressò més gran del que normalment tenen les nostres accions i treballs.
Durant l’any 2004 diversos membres van endegar una
ronda de contactes a nivell polític per donar a conèixer la missió i
beneficis de les biblioteques escolars en les escoles i els instituts. En
aquell moment s'entrevistaren amb els parlamentaris de la Comissió d'Ensenyament
de diferents partits.
Poc després semblà que aquella iniciativa, entre d'altres accions i iniciatiaves d'altres grups, tingué el seu fruit i en els Programes d'Innovació
Educativa que creà el Departament d’Ensenyament del 1r tripartit s’establí el programa
Biblioteca Escolar “puntedu” com a programa innovador.
Prop d'un miler de centres van obtenir el
reconeixement de centre innovador en matèria de biblioteca escolar i això va
suposar la posada a punt, l'actualització, la dinamització, la consolidació d’aquestes
biblioteques i la formació de prop d’un miler de centres més.
Malauradament, però, no podem oblidar que després
dels anys de la implantació del Programa biblioteca escolar Puntedu, aquest
espai no s'ha arribat a desenvolupar en tots els centres públics, ni amb totes
les condicions previstes inicialment. Moltes biblioteques no disposen dels
recursos humans i materials necessaris per fer front als reptes que la
transformació de l'educació requereix.
Observem amb preocupació que el reconeixement de la
seva funció i dels professionals que s'hi dediquen disminueix dia a dia. I
també, que la dotació de recursos humans cada cop és més reduïda als centres,
fet que repercuteix negativament en la dinamització de la biblioteca del
centre.
Està clar que el famós decret d'autonomia de centres no ha estat suficient per a dur a bon port tot el ventall de reptes que té l'escola al seu davant i, la biblioteca n'és un d'ells.
Està clar que el famós decret d'autonomia de centres no ha estat suficient per a dur a bon port tot el ventall de reptes que té l'escola al seu davant i, la biblioteca n'és un d'ells.
Els mestres - bibliotecaris del grup continuem creient en el valor educatiu que té la biblioteca escolar del segle XXI i la repercussió que té en l'èxit educatiu de l'alumnat.
Per aquest motiu hem iniciat una campanya, titulada:
“Campanya per una biblioteca escolar viva”. “Viva” perquè la volem dinàmica, en
marxa, que aporti tot el potencial que pot oferir. Aquesta
Campanya, amb el suport explícit de molts dels membres del grup Bibliomèdia,
s’ha iniciat amb una ronda d’entrevistes. Entre maig i juliol, algunes companyes de
l'equip de coordinació s'han entrevistat amb tots els portaveus dels grups
parlamentaris de la Comissió d'Ensenyament.
Aprofitem per dir-vos que ens hem sentit ben ateses
i hem trobat molta sensibilitat respecte la disminució dels recursos necessaris
pel desenvolupament del projecte bibliotecari a les escoles. El que aporta una
biblioteca escolar dinàmica i viva a l'èxit escolar té una vinculació indiscutible
amb l'acció d'un professional del claustre format en aquesta especialitat,
acompanyat d’un equip format.
D'aquests contactes s'han derivat tres actuacions previstes
pels mesos de setembre, octubre i novembre, que són:
•
Entrevista amb el Sr. Ignasi
Garcia Plata, Director General de Professorat i Personal de Centres Públics
i amb el Sr. Lluís Baulenas Cases, Director General de Centres Públics.
•
Compareixença de 20 minuts
davant la Comissió d'Ensenyament del Parlament.
•
Proposta de resolució del
Parlament de Catalunya que podeu llegir seguint l'enllaç.
La nostra intenció primera i última és aprofitar
aquestes actuacions per mostrar de manera clara la funció educativa de les
nostres biblioteques i mostrar exemples i evidències de com dóna suport al
currículum, al coneixement literari, a la creació de l’hàbit lector i a la
formació de la competència informacional.
Per aquest motiu ens agradaria disposar de la
vostra col·laboració i participació amb una petita aportació: cedir-nos alguna imatge
d’experiències, treballs o materials creats a la vostra biblioteca. Amb totes elles
elaborarem una presentació digital que acompanyarà i il·lustrarà la
compareixença oral a la Comissió d’Ensenyament del Parlament.
També, i sobretot, recordeu que estem completament
oberts als vostres comentaris, idees i propostes sobre el que exposem i el que
desitgeu.
D’antuvi i com sempre us agraïm el vostre suport i
col·laboració.
Una abraçada
La meva escola és una de les escoles que no s'ha pogut beneficiar del projecte Puntedu. Tenim biblioteca i utilitzem l'epergam però per registrar els llibres. Ens falten recursos i personal que si pugui dedicar. Als nens i nenes els hi agrada ser usuaris de la biblioteca però no tenim la dotació necessària per a poder-la tirar endavant com un espai dinàmic, lúdic i d'aprenentatge.
ResponEliminaMoltes gràcies per la vostra feina i la vostra iniciativa.
Mercè,
EliminaQuan no hi ha unes directrius clares des de l'Administració sobre la biblioteca escolar dels centres, la seva supervivència depèn dels equips directius, claustres i consells escolars.
Se segueix oferint formació (cosa que és positiva) i suport tècnic (cosa que, també), però la clau és personal format i hores de dedicació.