Accions
d’acompanyament en els treballs de recerca
Taller
Competència informacional : secundària
El taller tenia com objectiu determinar accions concretes
d’acompanyament en tot el procés que requereix la realització d’un treball
d’investigació, a partir de detectar les necessitats i dificultats que tenen
els nostres alumnes. Quan parlem d’acompanyament ens referim a un concepte
integral on l’alumne està en el centre i que es concreta en diferents tipus
d’accions que poden ser d’orientació, formatives, motivacionals.…
Per tant la finalitat d’aquest taller era poder adquirir
idees i recursos per elaborar com a centre un PLA d’acompanyament a la
recerca. Cada centre és diferent i el
marge d’acció de la biblioteca també. Però si disposem d’un mapa global de les
accions que són necessàries com a centre, podrem donar contingut a la funció
formativa i de suport curricular que
hauria de tenir la biblioteca escolar en els centres educatius de secundària. Estem parlant d’una planificació ideal que
s’ha d’adaptar a cada realitat de centre.
Per realitzar el taller varem utilitzar una metodologia
més relacionada amb l’anàlisi de processos que amb l’educació o la biblioteconomia.
Ens vam inspirar en la dinàmica “Draw how to make toast” de Tom Wujec (https://www.drawtoast.com/). Aquesta metodologia analitza un procés complexa
fent servir eines de Storytelling i Visual thinking, mitjançant
l’ajuda d’una graella que desgrana el procés en agents que intervenen (eix
vertical) i temporització (eix horitzontal).
En els agents podem veure que el primer són les
necessitats de l’alumne. Per tant la nostra primera feina al començar a fer la
dinàmica és detectar quines necessitats té l’alumne quan afronta un procés de
recerca. Això dóna resposta a la
necessitat de posar l’alumne al centre del procés d’aprenentatge. Això ho vam
plantejar amb l’objectiu de canviar el punt de vista de «què pot oferir la
biblioteca», al de «què necessita l’alumne
que la biblioteca li pugui oferir». Les següents graelles verticals
corresponen a les accions que fa el «centre o claustre», el «tutor o professor»
i la «biblioteca». L’eix que representa la temporització està dividit en cinc
fases: la prèvia a l’inici del treball, durant l’el·laboració de la cerca (fase
inicial, fase de cerca, fase d’elaboració) i la fase posterior a la realització
de la tasca.
En referència als participants cal dir que presentaven perfils molt diversos de manera que es van formar grups amb punts de vista molt variats. Grups únicament de professors o únicament de bibliotecaris, d’escoles o instituts petits o rurals, nouvinguts al món de les biblioteques escolars, etc. Aquesta barreja ens ha permès aglutinar punts de vista diferents sobre aquest procés d’acompanyament i que queda reflectit en les graelles.
Des
de la coordinació del taller hem elaborat una graella síntesi del treball
realitzat pels grups, cercant la coherència i pensant que aquest document pugui
ser útil com a proposta concreta de PLA d’acompanyament a la recerca en un
centre de secundària. Podeu accedir-hi en aquest enllaç:
Com a
primera conclusió podem veure que existeix certa dificultat en connectar,
detectar i reconèixer les necessitats dels alumnes, en el sentit que es
confonen aquestes necessitats amb les
tasques que els alumnes han de realitzar (el que l’alumne ha de fer). Les necessitats personals sorgeixen de
detectar mancances i dificultats per afrontar aquestes tasques.
És
molt important la coordinació de centre tan abans de començar la tasca de
recerca, com desprès de que l’alumne l’hagi acabada. És a dir ampliar el concepte
de la feina de recerca únicament a un procés avaluable, si no a una experiència
vital i competencial de l’alumne que ha de ser tinguda en compte i cuidada
abans i desprès.
Molts
grups van formular necessitats emocionals de l’alumne com sentir-se motivat,
segur, o la necessitat de sentir que confia en el tutor. El tutor és el
principal responsable i el que té més pes en l'acompanyament d’aquests processos,
i ha de comptar amb el responsable de la biblioteca com el seu aliat, i a qui pot delegar tasques, tutories,
tallers, formació, elaboració de recursos, etc. En aquest sentit és molt important que aquesta
persona pugui conèixer bé l’estructura
interna del centre i la planificació pedagògica del centre, per veure què pot
fer, quan, on i com. O dit d’una altra forma conèixer quines són les
necessitats no cobertes pel centre o tutor i donar-hi eines, recursos i
solucions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada