Són diversos els estudis que afirmen que viure en un
entorn lector i conviure amb el llibre fa lectors més intensius i més eficaços.
Ja fa anys que des de la Biblioteca SERBILL de l’escola Santa Susanna de Santa Susanna
(Maresme) es treballa per garantir que tots els alumnes creixin en un entorn de
llibres i de lectura.
Som conscients que l’escola continua essent l’única
institució que pot fer accessible l’ús habitual de la lectura a un públic
socioculturalment divers.
A la
nostra escola els alumnes estan disposats a gaudir amb tot allò que se’ls
ofereix. En aquest cas es tracta que se sentin part d’una classe que llegeix.
Entenem que els llibres han de moure’s i han de ser
vius en la vida de l’infant.
Entre les moltes activitats que es poden dur a terme
des de la biblioteca escolar, a continuació us detallem un exemple que la
nostra escola ha adaptat.
Un nou
projecte per fomentar la lectura són Els Cromocontes. Val a dir, que la idea és
extreta de la pàgina La invitació a la lectura d'en Jaume Centelles.
En Serbill ens ajuda a explicar contes |
En aquesta ocasió dirigim aquesta
estratègia o activitat per promoure la lectura, als més petitons, nens de 3 a 7
anys (Infantil i Cicle Inicial), edat en què és imprescindible la creació
i introducció d’hàbits, i si entre els hàbits que inculquem als nens hi ha
l’hàbit lector, probablement haurem aconseguit un futur lector.
En acabar la sessió els donem un cromo, una imatge de la coberta del conte que hem explicat, perquè l’enganxin al seu quadernet de CROMOCONTES, amb la intenció d’anar recordant les històries viscudes amb el suport de la imatge. I tenir un itinerari lector de les diferents sessions a la biblioteca.
El Cromocontes es reparteix en començar el trimestre.
Quan el tenen ple se l’enduen a casa per ensenyar els llibres que hem explicat
a la biblioteca de l’escola alhora que fa de lligam intel·lectual i afectiu
entre la biblioteca i la família. Fent participar les persones de l‘entorn en
allò que passa a la biblioteca. Les famílies són destinatàries de les activitats
de dinamització que es fan a la biblioteca de l’escola. Alhora que formen part indirectament
d’aquesta activitat, que té per objectiu el foment de l’hàbit lector.
És imprescindible que els alumnes parlin de les seves
lectures, han d’aprendre a explicar el que han escoltat o llegit i a
valorar-ho. Compartir lectures beneficia qui explica i qui escolta, perquè
millora la comprensió lectora de l’un i de l’altre.
Un per Infantil, on l’alumne enganxa el cromo de la coberta
del llibre que hem explicat i, en fa la seva valoració personal que consisteix
en enganxar un gomet verd si el conte li ha agradat i un gomet vermell si no li
ha agradat.
I l’altre model és pels alumnes de Cicle inicial.
També enganxen el cromo del conte que s’ha explicat al grup. I a continuació
completen les dades bàsiques del llibre.
És a dir, el títol, l’autor/a, l’il·lustrador/a, l’editorial i finalment escriuen la seva breu valoració personal
(tres adjectius).
Anna Barrera Puig
Escola Santa Susanna
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada