La comprensió lectora, de forma transversal, afecta totes
les matèries i continguts dins l’aula. Moltes escoles fan esforços en aquest
sentit, i proposen espais i hores de lectura, activitats i projectes de foment
lector. Però, què passa amb els alumnes amb dificultats lectores (alumnat
nouvingut, amb trastorns d’aprenentatge, amb poc hàbit lector o amb
discapacitat intel·lectual)?
La Lectura Fàcil (LF) ajuda els alumnes amb dificultats de
comprensió lectora a millorar i a entendre el que han llegit. Per tant, és un
camí per aconseguir que tots els alumnes puguin accedir al coneixement, la
cultura i la informació.
Què és la Lectura
Fàcil?
La Lectura Fàcil són llibres (literatura, coneixements,...) pàgines web o
escrits de qualsevol format, redactats de tal manera per facilitar-ne la seva lectura
i comprensió. Segueixen unes directrius internacionals quant a llenguatge,
contingut i forma promogudes des de l’IFLA (Federació Internacional
d’Associacions i Institucions Bibliotecàries). A grans trets, els materials LF narren
una història concreta i lògica amb un vocabulari planer, les frases són curtes,
els talls de línia s’ajusten al ritme de la parla, les imatges són descriptives
per complementar el text, etc.
La Lectura
Fàcil s’adreça a persones que tenen dificultats lectores, ja siguin
transitòries (alumnes nouvinguts) o permanents (trastorns de l’aprenentatge,
discapacitat intel·lectual).
La Lectura
Fàcil facilita la inclusió social a través de la lectura, i permet que qualsevol
alumne pugui llegir llibres com L’Odissea
o Peter Pan. El catàleg de llibres LF
compta amb 200 títols publicats per diferents editorials, en català i castellà.
L’Associació Lectura Fàcil (ALF) avala la qualitat de les adaptacions i els
atorga el segell LF.
Associació Lectura Fàcil
L’Associació
Lectura Fàcil (ALF) és una entitat sense ànim de lucre, constituïda l’any 2003,
que treballa per apropar la informació, la literatura i la cultura a les persones amb dificultats lectores. Els orígens del concepte Lectura Fàcil provenen d’àmbits professionals com el bibliotecari i l’educatiu que constataven en la seva activitat diària l’exclusió de la informació i de la lectura d’un ampli sector social de persones amb dificultats lectores.
que treballa per apropar la informació, la literatura i la cultura a les persones amb dificultats lectores. Els orígens del concepte Lectura Fàcil provenen d’àmbits professionals com el bibliotecari i l’educatiu que constataven en la seva activitat diària l’exclusió de la informació i de la lectura d’un ampli sector social de persones amb dificultats lectores.
L’ALF
impulsa l’edició de materials de Lectura Fàcil i porta a terme activitats de
formació i difusió destinades a promoure el coneixement del concepte LF. També
ofereix xerrades i assessorament a escoles per a donar a conèixer els materials
LF.
Des del seu
web, l’ALF recull experiències, recursos i activitats per treballar la LF a
l’aula, i premia aquells projectes més interessants amb el Premi Bones
Pràctiques de Lectura Fàcil.
La LF als centres educatius
Alguns
exemples:
·
Projecte company de lectura (INS La Ribera de
Montcada i Reixach)
Alumnes del centre adapten llibres i materials a
Lectura Fàcil per a alumnes nouvinguts.
·
Llegint,
compartim: lectura a dues bandes, primària i secundària (INS Duc Montblanc de
Rubí)
Alumnes de 2n d’ESO d’atenció a la diversitat comparteixen lectures amb alumnes
de 1r de primària un cop a la setmana: els llegeixen, fan preguntes i
activitats per grups.
·
Llegeix
els clàssics (Escola Laia i Biblioteca La Sagrera - Barcelona)
Alumnes de
5è i 6è de Primària s’apropen als clàssics de la literatura universal a través
dels llibres LF. Un cop el trimestre realitzen un club LF a la biblioteca, amb
activitats complementàries.
·
Escola Alba (Reus): La bruixa de la biblioteca
Han adaptat 10
lectures d’ESO i cicle superior de Primària, i activitats de comprensió lectora
(preguntes, sopes de lletres, jeroglífics, encadenats, sudokus...)
Activitats i recursos LF
Els llibres
LF permeten realitzar diverses activitats complementàries. La més estesa són
els clubs de Lectura Fàcil. Fora de les aules existeixen més 200 clubs LF a
biblioteques públiques i entitats de Catalunya (a Espanya en són 500). Les
escoles també els fomenten, ja sigui dins l’aula ordinària o com a activitat
extraescolar.
Des de l’ALF també oferim altres activitats complementàries, més enllà de la lectura:
·
Xerrades
amb autores: xerrada sobre la seva obra, l’ofici d’escriure i adaptar
i sobre la Lectura Fàcil. Existeix la possibilitat de sol·licitar la xerrada a través del programa “Lletres a les aules” de la Institució de les Lletres Catalanes.
i sobre la Lectura Fàcil. Existeix la possibilitat de sol·licitar la xerrada a través del programa “Lletres a les aules” de la Institució de les Lletres Catalanes.
·
Rutes
literàries: pels indrets on transcorren les històries d’alguns llibres LF:
Collbató (De Chamartín a Collbató. La Guerra Civil viscuda per un nen) i
Banyoles (Set dies al llac)
Les escoles Marillac
i Escola Sagrat Cor de Barcelona han interpretat El llibre de les bèsties, a partir de
l’adaptació a Lectura Fàcil del guió teatralitzat.
·
Refugiats d’ara i d’abans: activitat
de paral·lelisme entre els refugiats de la Guerra Civil i la situació dels
refugiats actual, a través del llibre “De Chamartín a Collbató”. Es llegeix el
llibre i es convida l’autora, filla de refugiat de guerra protagonista del
llibre, i voluntàries de camps de refugiats de Grècia.
·
Foto-emoció:
després de la lectura grupal de petits fragments d’un llibre, l’alumnat
consensua una escena-resum del text llegit. Aquesta “performance” queda
recollida en una fotografia que es penja en un mural. L’Escola
Sagrat Cor Ribes de Barcelona: ha treballat la
foto-emoció del llibre Sarazad i les mil
i una nits.
Des del web
de l’Associació Lectura Fàcil també es poden trobar materials i recursos
gratuïts per treballar els llibres a l’aula
(https://list.ly/lectfacil/lists):
. Audiollibres:
lectures dramatitzades, amb diferents veus i efectes sonors.
http://www.lecturafacil.net/recat/4/
http://www.lecturafacil.net/recat/4/
·
Materials
didàctics:
o
Plans lectors i guies didàctiques de la
col·lecció Kalafat
o
Materials per treballar alguns dels llibres del
catàleg
o
Xerrem de llibres: material editat per la
Coordinadora d’Associacions per la Llengua
o
Llegir per parlar, llegir per aprendre: material
editat per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de
Cultura.
Totes
aquestes activitats, recursos i materials de Lectura Fàcil estan orientats a
fer accessible i comprensible la informació per als alumnes amb dificultats
lectores. Però les adaptacions LF també poden ser utilitzades pels alumnes que
comencen a llegir. Són una porta, per exemple, als clàssics, per tal que en un
futur els alumnes s’apropin al llibre l’original. Per a qualsevol nen pot
resultar feixuc llegir L’Odissea.
Però la seva adaptació pot despertar aquell interès i gust per la història
que l’aproparà d’adult a la versió
íntegra d’Homer.
D’altra
banda, disposar del llibre original i de l’adaptació en una mateixa aula pot
servir com a vehicle integrador de les persones amb dificultats lectores. Un
alumne amb dislèxia o amb discapacitat intel·lectual pot seguir el ritme de
lectura de Peter Pan a la classe; aquest
amb l’adaptació en Lectura Fàcil, i la resta de l’aula amb l’original.
L’experiència d’aquests anys ens ha permès
constatar que són molts els alumnes que després d’introduir-se a la Lectura
Fàcil han descobert el gust per la lectura. Quan es comprèn el que es llegeix,
tot canvia: la lectura es fa interessant, es guanya autoestima,... Per tant, podem
presentar la Lectura Fàcil com un pont cap al món de la lectura. Alguns el
creuaran ràpid, d’altres trigaran més, però tots podran gaudir del paisatge
mentre creuen aquets pont, és a dir, gaudiran de la lectura.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada