L'endemà del referèndum del
dia 1 d'octubre a Catalunya, les mestres, atentes a les inquietuds dels
alumnes, vam decidir que calia abordar
els fets que havien succeït el dia abans. Era el 2 d'octubre, “Dia
Internacional de la No violència” i a primària vam encarar la situació en el
marc dels DRETS HUMANS i en concret, dels DRETS DELS INFANTS. Sempre, amb una
actitud moderadora, d'escolta, reflexió i diàleg.
A la biblioteca, vam trobar
varis exemplars de la revista Menudas Noticias de Europa, revista
publicada el 2005 amb l'objectiu d'explicar als infants què és la Unió Europea,
tal i com es pot veure i llegir en la següent fotografia:
A continuació, els alumnes de CM
i després els de CS van fer la lectura d'un dels articles de la revista: “¿Qué
sabes de la Unión Europea?” on s'explica la primera proposta oficial per la
construcció d'una Europa integrada, que tenia per objectiu principal aconseguir
la PAU.
Malgrat que es va tractar d'un
treball improvisat, voldria destacar que els alumnes van establir una conversa
enriquidora i van fer comentaris molt interessants:
⁃ Quan en acabar la lectura sobre la Unió Europea els vam proposar
que pensessin i escrivissin una paraula o frase boniques, aquestes van ser
algunes de les seves aportacions: Peace, Pau, Paz, Llibertat,
Tranquil·litat, Democràcia, Unió, España, Amics, Amistat, Col·laboració,
Felicitat, Ajudar, Paz en todas partes, Tractar bé els companys, Ajudar els
amics i a totes les persones del món, Keep calm and love peace!
⁃ Espontàniament, les nenes i els nens van escriure
missatges en les tres llengües que treballem a l'escola.
⁃ Quan un alumne de CS va escriure la paraula “España”, es
va obrir un debat ja que alguns nens opinaven que aquesta paraula no havia de
ser a l'exposició. Però en parlar-ne, entre tots vam concloure que tots els
països són bonics, que el que refusem és
la violència.
⁃ Finalment, les conclusions van ser les següents:
Mestres: Quan vosaltres teniu algun problema, quina és la millor
manera arreglar-lo?
Alumnes: Parlant
M: I si no us en sortiu?
A: Hem de demanar ajuda als pares, a les mestres,...
M: I els països, com ho poden fer per solucionar els
problemes?
A: Demanar ajuda a la Unió
Europea
Un alumne de vuit anys va
afegir: Però arreglar els problemes
nosaltres és més ràpid, en canvi amb els països…
Posteriorment, el 16 d'octubre
els vam explicar que el dia anterior s'havia celebrat el “Dia Internacional Estels
per la Pau”, que té el suport de l’ONU i la Unesco, i que se celebra des de fa
més de 30 anys a les platges de més de cent ciutats del món per sensibilitzar a
la població sobre l’increment dels conflictes armats i les guerres.
Cada alumne de CM va elaborar
un estel, el va il·lustrar i hi va escriure un missatge de pau.
Ara, ens queda sortir de
l'escola amb els estels i fer-los volar, tot esperant que el vent escampi,
arreu, els valors que els alumnes hi van anotar.
I les activitats que s'han
explicat, tan sols són algunes de les moltes que es fan a les escoles,
instituts, universitats i centres educatius. Tots ells pretenen acompanyar les
famílies i la societat en l'ambiciós objectiu de formar els infants i joves per
tal que puguin esdevenir lliures, responsables i feliços.
Montse Ginebra i Puigoriol
Mestra d'Educació Infantil i
responsable de la Biblioteca
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada