El passat novembre Bibliomèdia va organitzar la primera trobada del curs. Aquesta vegada, es va centrar en donar a conèixer l’Associació de Lectura Fàcil i diverses experiències relacionades o vertebrades mitjançant les seves publicacions. Un material molt útil, que ofereix múltiples possibilitats, podríem dir que és d’obligatòria adquisició per a tota biblioteca escolar.
Durant
la jornada es van desenvolupar tres ponències:
"Inclusió social a través de la Lectura Fàcil : Com millorar la comprensió lectora de l’alumnat"
Laia
Vidal i Elisabet Serra de l'Associació
Lectura Fàcil,
després d’una breu pinzellada històrica sobre l’associació ens
varen informar sobre dades decebedores, per exemple, el 30% de la
població té dificultats lectores, entre les que s’inclouen les
persones amb trastorns d’aprenentatge, (dislèxia, TDAH...), la
nova immigració que està aprenent la llengua i les discapacitats
intel·lectuals o sensorials, entre altres.
Un altre punt interessant a destacar és que obligatòriament les administracions han de garantir l’accés a materials de lectura fàcil: llibres, ebooks, apps, webs, documents de l’ administració, etc.
Van mostrar alguns exemples de LF: Anunciats d’exàmens, comunicacions escola-família, texts de l’ administració i llibres en Lectura Fàcil.
La
primera ponència va acabar amb exemples de bones pràctiques de LF,
que van ser ampliades després per les altres ponents.
Podeu veure la presentació que van fer aquí.
Podeu veure la presentació que van fer aquí.
Tertúlies literàries : Escola Guerau de Peguera de Torrelles de Foix
Elena
Vizcaya va començar parlant-nos del bonic entorn geogràfic de
l’escola Escola Guerau de Peguera, envoltada de vinyes i naturalesa
que per contraposició és una escola d’una línia qualificada de
màxima complexitat.
A
l’escola desenvolupen una activitat que anomenen “Tertúlies
literàries dialògiques, basades en el mètode
Dime d’Aidan Chambers.
És molt interessant i recorda a un club de lectura convencional,
però col·locant a l’alumnat en el centre de l’activitat, tot
donant espai a la dimensió personal i social de la lectura.
-
Es basen en preguntes i respostes formulades i contestades per al mateix alumnat.
-
El professorat o personal bibliotecari intervé esporàdicament.
-
L’alumnat disposa d’una llibreta per anotar les preguntes i respostes d’una manera confidencial.
-
Es treballa l’escolta activa i el respecte per al torn de la paraula, a més d’altres aspectes secundaris.
-
Els llibres seleccionats per aquesta activitat sempre són clàssics de Lectura Fàcil.
-
Es fa ús de diferents suports interactius com presentacions digitals o el blog de la biblioteca.
-
Es treballa amb la meitat del grup.
S’opina
que és molt bona activitat per apropar els nens i nenes de primària
a les dimensions menys conegudes i practicades de la lectura i la
literatura. Podeu veure la presentació en aquest enllaç.
Institut
Duc de Montblanc
Aquesta
professora porta molts anys treballant exitosament la LF i ha
obtingut diferents premis, com el premi Bones
pràctiques en Lectura Fàcil 2013.
Podeu consultar el dossier sobre la pràctica premiada aquí.
En
la seva comunicació va explicar diferents projectes que porta a
terme a l’Institut, un centre d’alta complexitat també, que
disposa d’una aula de Unitats
de suport a l'educació especial (USEE) de
la Guardia Civil per a alumnes vinculats a la presó.
Bona faena!
ResponElimina