Trobada Bibliomèdia i Lectura Fàcil






El passat novembre Bibliomèdia va organitzar la primera trobada del curs. Aquesta vegada, es va centrar en donar a conèixer l’Associació de Lectura Fàcil i diverses experiències relacionades o vertebrades mitjançant les seves publicacions. Un material molt útil, que ofereix múltiples possibilitats, podríem dir que és d’obligatòria adquisició per a tota biblioteca escolar.





Durant la jornada es van desenvolupar tres ponències:


"Inclusió social a través de la Lectura Fàcil : Com millorar la comprensió lectora de l’alumnat"
Laia Vidal i Elisabet Serra de l'Associació Lectura Fàcil, després d’una breu pinzellada històrica sobre l’associació ens varen informar sobre dades decebedores, per exemple, el 30% de la població té dificultats lectores, entre les que s’inclouen les persones amb trastorns d’aprenentatge, (dislèxia, TDAH...), la nova immigració que està aprenent la llengua i les discapacitats intel·lectuals o sensorials, entre altres.

Tenint en compte aquesta dada, és fa palès que els materials de lectura fàcil són molt recomanables per a les biblioteques escolars, sobretot per a les escoles amb una forta presència d’aquest tipus d’alumnat. Van exposar que són llibres excel·lents per a introduir els clàssics a la lectura, ja que sovint són poc accessibles atès el seu llenguatge o longitud de pàgines i no només, per a l’alumnat amb dificultat, sinó per a qualsevol tipus de lector.



Un altre punt interessant a destacar és que obligatòriament les administracions han de garantir l’accés a materials de lectura fàcil: llibres, ebooks, apps, webs, documents de l’ administració, etc.

Van mostrar alguns exemples de LF: Anunciats d’exàmens, comunicacions escola-família, texts de l’ administració i llibres en Lectura Fàcil.

La primera ponència va acabar amb exemples de bones pràctiques de LF, que van ser ampliades després per les altres ponents.

Podeu veure la presentació que van fer aquí.



Tertúlies literàries : Escola Guerau de Peguera de Torrelles de Foix

Elena Vizcaya va començar parlant-nos del bonic entorn geogràfic de l’escola Escola Guerau de Peguera, envoltada de vinyes i naturalesa que per contraposició és una escola d’una línia qualificada de màxima complexitat.


A l’escola desenvolupen una activitat que anomenen “Tertúlies literàries dialògiques, basades en el mètode Dime d’Aidan Chambers. És molt interessant i recorda a un club de lectura convencional, però col·locant a l’alumnat en el centre de l’activitat, tot donant espai a la dimensió personal i social de la lectura.




Algunes de les característiques d’aquestes tertúlies són:

  • Es basen en preguntes i respostes formulades i contestades per al mateix alumnat.
  • El professorat o personal bibliotecari intervé esporàdicament.
  • L’alumnat disposa d’una llibreta per anotar les preguntes i respostes d’una manera confidencial.
  • Es treballa l’escolta activa i el respecte per al torn de la paraula, a més d’altres aspectes secundaris.
  • Els llibres seleccionats per aquesta activitat sempre són clàssics de Lectura Fàcil.
  • Es fa ús de diferents suports interactius com presentacions digitals o el blog de la biblioteca.
  • Es treballa amb la meitat del grup.

S’opina que és molt bona activitat per apropar els nens i nenes de primària a les dimensions menys conegudes i practicades de la lectura i la literatura. Podeu veure la presentació en aquest enllaç.


Institut Duc de Montblanc
Es va tancar la mostra de bones practiques de LF amb la presentació de Montse Flores

Aquesta professora porta molts anys treballant exitosament la LF i ha obtingut diferents premis, com el premi Bones pràctiques en Lectura Fàcil 2013. Podeu consultar el dossier sobre la pràctica premiada aquí.

En la seva comunicació va explicar diferents projectes que porta a terme a l’Institut, un centre d’alta complexitat també, que disposa d’una aula de Unitats de suport a l'educació especial (USEE) de la Guardia Civil per a alumnes vinculats a la presó. 

























Comentaris

Publica un comentari