Entrevista amb Mariona Trabal



Jo sóc mestra. Una mestra que he gaudit sempre amb l’ofici a l’Orlandai, però enormement aquests darrers nou anys, quan he tingut la responsabilitat de la biblioteca de l’escola.

Trobo inspiració
 en la mirada de les criatures que et demanen més llibres com aquell que els vas recomanar i els ha agradat tant...

M'emociona que els ex-alumnes encara vulguin parlar de llibres amb la seva antiga bibliotecària.

Estic molt orgullosa de formar part d’una tradició d’escola que fa més de seixanta anys que creu en la importància de la lectura.

Algú una vegada em va dir que de gran seria bibliotecària, perquè llegia molt. Era el meu pare, i jo li vaig respondre que mai, perquè l’única biblioteca que coneixia era la Central de Barcelona, i no em semblava, llavors, un lloc gens atractiu. M’hauria agradat poder dir-li que tenia raó, però no m’ha donat temps!

Què és el que t'agrada més de llegir?  Què és per tu la lectura?
Sobretot m’agrada llegir novel·les. Novel·les que parlin de persones, de vivències. La lectura ha estat sempre la meva activitat preferida en el temps de lleure. M’ha permès viure el que la vida de debò no m’oferirà mai, conèixer llocs, persones i circumstàncies, sentir i experimentar emocions noves... Crec que llegir ens ajuda a ser millor persones.

Segurament és molt difícil...però quins 5 llibres o autors i il·lustradors de 
literatura infantil creus  són imprescindibles en una bona biblioteca infantil i per què.
Cinc autors:
Roald Dahl, per divertit, irreverent, subversiu.
Babette Cole, il·lustradora i autora, perquè toqui el tema que toqui, sempre trenca estereotips.
Michael Morpurgo, que aconsegueix emocionar els lectors preadolescents.
Arnold Lobel, autor de contes deliciosos pels més petits.
J.K. Rowling, que amb la saga de Harry Potter va crear un clàssic de la literatura juvenil.
I un títol força actual:
“Piratas del mar helado”, de Frida Nilsson (Thule, 2017). Una novel·la d’aventures trepidant, protagonitzada per una nena valenta i decidida.

Quines diries són les preferències literàries dels infants?
Depèn de moltes circumstàncies. Afortunadament a les edats de Primària es deixen aconsellar per les persones mediadores. Per contra, sucumbeixen a les modes i les campanyes d’editorials que omplen les llibreries de col·leccions de qualitat més que dubtosa.

Quin paper té o pot tenir la biblioteca escolar en la formació dels infants?
Fonamental. Està comprovat que l’existència d’una biblioteca escolar que funciona de debò millora les competències lingüístiques de l’alumnat. I no oblidem el paper que té la biblioteca escolar en el desenvolupament de la competència informacional de les criatures.

Quins elements fan un llibre infantil atractiu?
La coherència entre el text i la il·lustració. La originalitat de la proposta. En la narrativa pels grans, la capacitat de crear una història, uns personatges, un ambient.

Quines són per tu les claus per motivar a la lectura?
El model que oferim els adults, en primer lloc la família i a continuació els /les mestres. A la biblioteca, una oferta àmplia i variada, on cadascú puguin triar lliurement, i que satisfaci els interessos de tot tipus de lector.

Quin és el projecte o tasca més important que tens ara entre mans?
Saber traspassar el que l’experiència m’ha ensenyat a la persona que em succeeix en la responsabilitat de la biblioteca de l’Orlandai. Jo m’he jubilat!

El meu consell és que llegiu molta literatura infantil. Només podreu prescriure 
eficaçment allò que coneixeu bé i us agrada molt a vosaltres.

Pots trobar més coses sobre mi al blog de la biblioteca Marta Mata de l’escola 
Orlandai:


bibliotecaorlandai.blogspot.com

Comentaris