31 de gener de 2013

5es Jornades de Biblioteques Escolars


Els dies 5 i 6 de març se celebraran a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació les 5es Jornades de Biblioteques Escolars.
Estan organitzades pel COBDC, la Facultat de Biblioteconomia i Documentació i el Grup de Recerca Bescolar, amb el suport de Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR).

Bibliomèdia forma part del comité assessor i el dimecres dia 5 de març disposem d'un espai per explicar el treball fet aquests darrers anys en relació la biblioteca escolar i la competència informcional i visualitzar-lo amb experiències reiixides que s'estan portant a terme als nostres centres:
  • Competència informacional i biblioteca escolar. Reflexions i propostes del grup Bibliomèdia de la FMRP. Montserrat Batallé i Dolors Bundó.
  • Experiències de biblioteques escolars en l’àmbit de la competència informacional:
  1. Primària 1: SOS: ensenyeu-me a navegar. Mònica Badia (Responsable de la biblioteca de l’Escola Mare de Déu del Remei d’Alcover)
  2. Primària 2: Xon Bover (Responsable de la biblioteca de l’Escola l’Esculapi de l’Escala)
  3. Secundària 1: Bibliotasca. Una proposta didàctica competencial. Jordi Badiella (Responsable de la biblioteca de l’Escola el Cim de Terrassa)
  4. Secundària 2:  Desenvolupar un programa de competència informacional amb la biblioteca. Glòria Durban (Responsable de la biblioteca de l’Escola dels Jesuïtes del Clot de Barcelona)
Us hi esperem!!

30 de gener de 2013

Més content que un gínjol

MES CONTENT QUE UN GÍNJOL: el programa de ràdio de les biblioteques públiques de Vilanova i la Geltrú.


Programa de ràdio setmanal de les biblioteques municipals de Vilanova i la Geltrú: Més content que un gínjol, que s’emet els dissabtes de 14h a 15h per l’emissora local Canal Blau FM.

Aquest programa neix amb l’objectiu de fomentar la lectura entre els infants a través de la promoció i difusió dels fons documentals infantils de les biblioteques així com fer promoció i difusió dels serveis que oferim les biblioteques adreçats a infants o als pares i mares i de les activitats adreçades a infants i familiars de la Xarxa de biblioteques de la ciutat i de les biblioteques escolars.

A través del programa es fa difusió del Pla d'Animació Lectora (PAL) en funcionament a la ciutat des de fa uns quinze anys. Un Pla Lector molt potent en el que treballen transversalment les regidories de Cultura i Educació amb accions d'animació i promoció lectora a les escoles i un Pla de Formació d'usuaris que es realitza a les biblioteques públiques en el que estan implicades totes les escoles des d'Educació infantil a 6è de primària (més de 5000 nens i nenes).


Cada setmana el programa gira al voltant d'un protagonista: escola, tardor, cargols, elefants, esports... amb endevinalles, poemes, música i recomanacions de llibres... del fons documental infantil de les biblioteques públiques de Vilanova i la Geltrú. El programa inclou entrevistes a autors, il·lustradors, editors i personatges, recitals de  poemes, narració de contes i també una tertúlia en la que participen nens i nenes de les escoles de la ciutat.

El contingut del programa es penja en un bloc Més content que un gínjol i a les biblioteques públiques s’exposa el fons documental per posar-lo a l’abast dels usuaris al llarg de tota la setmana.




Sens dubte, tant el programa de ràdio com el bloc, són una bona iniciativa per fomentar la lectura.

A més, el fet que s'hi facin entrevistes amb autors i seleccions temàtiques de llibres, els converteix en un nou recurs per a les biblioteques escolars.

10 de gener de 2013

Pla local de lectura de Santa Susanna


Partim de la base que l’educació no és només feina de l’escola, sinó de tota la societat. És en aquest marc i amb aquesta concepció que la col·laboració entre la biblioteca escolar i la biblioteca municipal pren tot el seu sentit i dóna eficàcia a la tasca de l’una i de l’altra que, així, es poden veure complementades i reforçades.

L’Escola Santa Susanna de Santa Susanna (Maresme) ja fa anys que col·laborem amb la Biblioteca Municipal de Santa Susanna. Des de la nostra biblioteca SERBILL participem activament en les activitats que organitza la Biblioteca Municipal del poble.

Com a conseqüència d’aquesta col·laboració i dels altres centres educatius del poble, neix la necessitat de crear un: PLA LOCAL DE LECTURA DE SANTA SUSANNA. En el marc del qual cal inscriure totes les actuacions desplegades des dels dos espais de lectura: l’escolar i el municipal.

Els antecedents d’aquest Pla Local de Lectura els trobem en el projecte “La Biblioteca va a l’escola”, que s’està portant a terme de manera regular des del curs 2008-2009. Des d’aquell moment les activitats que es proposaven s’han anat consolidant i augmentant el nombre de cursos a qui s’ofereixen. 




Activitats com: Maletes Viatgeres, L’hora del conte (en horari escolar), Club de lectura a primària, Lots d’aula, Visites a la Biblioteca Municipal,... són les propostes que s’han mantingut durant tot aquest temps i amb bona acollida per part de les famílies i els centres educatius.

Aquest curs 2012-2013 al nostre municipi, s’inicia el projecte d’elaborar el Pla Local de Lectura de Santa Susanna. Els objectius principals del projecte són:
  • Impulsar una xarxa de col·laboració entre la Biblioteca Municipal, les escoles, la llar d’infants, les famílies i el municipi en la promoció de la lectura i el coneixement.
  • Promoure l’ús eficient dels recursos del municipi.
  • Dinamitzar i promocionar l’ús de la Biblioteca Municipal de Santa Susanna.
  • Establir vincles que facilitin la relació de l’escola amb el poble, contribuint així amb el sentiment de pertinença dels infants i les seves famílies.
  • Fer participar i implicar als infants en les diferents propostes perquè les millorin, les canviïn, en proposin de noves, en definitiva fer de la lectura un hàbit propi no imposat, ni subjecte a anàlisi o valoració.
  • Dinamitzar el treball en xarxa entre els centres implicats en l’educació i la formació dels infants.
  • Adherir-nos a programes de lectura d’àmbit nacional i estatal.

Aquest Pla local de lectura es desenvolupa mitjançant els programes anuals que ha de redactar el consell.
El Pla Local de Lectura s’adreça als infants escolaritzats als centres de Santa Susanna i per tant en edats compreses entre 0 i 12 anys.
  • Els agents que formen part d’aquest Pla Local són els següents:
  • Bibliotecària Municipal.
  • Representants de les escoles i de cada cicle.
  • Representant de la Llar d’infants.
  • Tècnica de l’àrea d’educació.
  • Els alumnes queden representats en el Consell Escolar Municipal i s’implicaran directament en els programes anuals.

Els representants esmentats anteriorment, són els que formarien el Consell del Pla Local de Lectura, que té la missió de desenvolupar el Pla Local mitjançant els programes anuals de lectura.
Val a dir, que en funció dels programes nacionals/estatals  als que ens adherim caldrà la implicació d’altres agents com per exemple el CAP, l’Associació de comerciants, entitats...

Les funcions d’aquest Consell són:
  • Revisió i seguiment del Pla Local de Lectura fins la seva aprovació al Ple Municipal.
  • Desenvolupar el funcionament del consell.
  • Vetllar pel compliment de l’objectiu del Pla amb la redacció de programes anuals de lectura.
  • Promoure activitats durant el curs escolar de la promoció de la lectura i el coneixement.
  • Dotar el Pla amb eines d’avaluació.
  • Donar a conèixer el Pla Local i implicar les famílies en les diferents propostes.
  • Aconseguir recursos materials i econòmics per l’acompliment del Pla.

La Biblioteca Municipal és l’encarregada de la redacció del Pla, de les propostes i farà d’enllaç entre els diferents agents i de la redacció dels Programes anuals de lectura.
Aquest consell es reuneix un cop cada trimestre. Cal comentar que els programes anuals de lectura seran presentats al Consell Escolar Municipal.
Aquest Pla Local de Lectura tindrà vigència fins al 2016. Els programes anuals els aprovarà el Consell cada curs escolar.


Com a conclusió pensem que des de l’escola i des de la biblioteca pública, cal treballar en estreta col·laboració per tal que les actuacions siguin complementàries i coherents en la formació de les habilitats lectores de l’alumnat

Anna Barrera (Escola Santa Susanna. Grup Bibliomèdia)

8 de gener de 2013

Biblioteques escolars del Vallès Oriental I


GRUP DE TREBALL DE BIBLIOTEQUES ESCOLARS VOI

A la ciutat de Granollers i els seus voltants, durant els darrers anys, i amb el suport i el recolzament del seu Centre de Recursos, una sèrie de mestres que estimen les biblioteques escolars han dedicat molts esforços a potenciar i millorar les respectives biblioteques escolars. En la majoria de casos la llavor inicial del procés va ser el programa puntedu, al qual s'hi va sumar, en paral·lel, l'oferta d'un seminari (La biblioteca escolar: El tresor del coneixement i la imaginació, que de seguida es va rebatejar amb el nom d'El tresor, molt més curt i familiar). Totes dues iniciatives van ajudar a què tots aquests i aquestes mestres tinguessin un punt de trobada on compartir experiències, aprenentatges, també dubtes i desencisos, però per sobre de tot molt suport, projectes, propostes i il·lusions.
Enguany, i després d'un parèntesi sense seminari d'alguns cursos, des del Centre de Recursos de Granollers s'ha posat fil a l'agulla per recuperar una formació relacionada amb les biblioteques escolars que us volem presentar a continuació:

El grup de treball de biblioteques escolars Vallès Oriental l està adreçat a les persones responsables de les BE dels centres de primària i secundària, tinguin o no el projecte Puntedu.

Lobjectiu daquest seminari és crear una xarxa local de biblioteques escolars i un espai virtual de treball col·laboratiu.
A partir duna proposta inicial defemèrides es tractaria de planificar la seva dinamització des de la biblioteca escolar: selecció de lectures, elaboració de materials, activitats, propostes dactuacions amb les famílies, amb la biblioteca municipal...  El resultat final es publicarà en un post al bloc o espai web de la BE i posteriorment es compartirà en un canal comunitari a SCOOP.IT, creat expressament per a compartir experiències i constituir un banc de recursos.

El grup de treball també lobjectiu dincorporar les eines 2.0 com a mitjà de difusió de les activitats que realitza la biblioteca. La formació inicial necessària per a crear i mantenir un bloc formarà part de les sessions inicials.

El calendari de les sessions implica unes trobades presencials que es realitzaran a les biblioteques de cada centre participant per tal de conèixer els espais i recursos.
Amb molta il·lusió i ganes daprendre ens trobem un cop al mes  les responsables de les biblioteques escolars dels centres:

·       ESC Salvador Espriu de Granollers
·       ESC Joan Solans de Granollers
·       Escola Pia de Granollers
·       ESC Colors de Les Franqueses del Vallès
·       ESC Guerau de Liost de les Franqueses del Vallès
·       ESC Lledoner de Granollers
·       ESC Mogent de la Roca del Vallès
·       INS La Roca de la Roca del Vallès

Esteu
tots i totes convidats a visitar i compartir el material que al llarg del curs anirem penjant en el nostre canal dSCOOP.IT.

Lluís Baella (Escola Pia de Granollers. Biblioteques escolars del Vallès Oriental I. Grup Bibliomèdia)