15 de setembre de 2016

NOU CURS, NOVES EXPECTATIVES

Benvolgudes companyes i benvolguts companys de Bibliomèdia.

De nou ens retrobem amb el bon regust d’haver gaudit d’un bon estiu i amb els millors desitjos pel nou curs que ha començat.

Molts i moltes de vosaltres coneixeu bé la trajectòria de Bibliomèdia. Sabeu que des de fa 20 anys el grup aporta i comparteix els seus coneixements per a la consolidació de les biblioteques escolars en els centres educatius i tots aquells elements necessaris que les faci assolir un correcte funcionament.

En aquests 20 anys la seva actuació ha seguit diferents eixos: publicació de llibres, articles i ressenyes al Guix, creació i promoció de jornades i trobades d'intercanvi i reflexió, contactes amb diferents agents educatius, etc. 

L’objectiu d’aquest article és fer-vos cinc cèntims d’una activitat que tindrà un ressò més gran del que normalment tenen les nostres accions i treballs.

Durant l’any 2004 diversos membres van endegar una ronda de contactes a nivell polític per donar a conèixer la missió i beneficis de les biblioteques escolars en les escoles i els instituts. En aquell moment s'entrevistaren amb els parlamentaris de la Comissió d'Ensenyament de diferents partits.
Poc després semblà que aquella iniciativa, entre d'altres accions i iniciatiaves d'altres grups, tingué el seu fruit i en els Programes d'Innovació Educativa que creà el Departament d’Ensenyament del 1r tripartit s’establí el programa Biblioteca Escolar “puntedu” com a programa innovador.
Prop d'un miler de centres van obtenir el reconeixement de centre innovador en matèria de biblioteca escolar i això va suposar la posada a punt, l'actualització, la dinamització, la consolidació d’aquestes biblioteques i la formació de prop d’un miler de centres més.

Malauradament, però, no podem oblidar que després dels anys de la implantació del Programa biblioteca escolar Puntedu, aquest espai no s'ha arribat a desenvolupar en tots els centres públics, ni amb totes les condicions previstes inicialment. Moltes biblioteques no disposen dels recursos humans i materials necessaris per fer front als reptes que la transformació de l'educació requereix.

Observem amb preocupació que el reconeixement de la seva funció i dels professionals que s'hi dediquen disminueix dia a dia. I també, que la dotació de recursos humans cada cop és més reduïda als centres, fet que repercuteix negativament en la dinamització de la biblioteca del centre.

Està clar que el famós decret d'autonomia de centres no ha estat suficient per a dur a bon port tot el ventall de reptes que té l'escola al seu davant i, la biblioteca n'és un d'ells.

Els mestres - bibliotecaris del grup continuem creient en el valor educatiu que té la biblioteca escolar del segle XXI i la repercussió que té en l'èxit educatiu de l'alumnat.   


Per aquest motiu hem iniciat una campanya, titulada: “Campanya per una biblioteca escolar viva”. “Viva” perquè la volem dinàmica, en marxa, que aporti tot el potencial que pot oferir.  Aquesta  Campanya, amb el suport explícit de molts dels membres del grup Bibliomèdia, s’ha iniciat amb una ronda d’entrevistes. Entre maig i juliol, algunes companyes de l'equip de coordinació s'han entrevistat amb tots els portaveus dels grups parlamentaris de la Comissió d'Ensenyament.

Aprofitem per dir-vos que ens hem sentit ben ateses i hem trobat molta sensibilitat respecte la disminució dels recursos necessaris pel desenvolupament del projecte bibliotecari a les escoles. El que aporta una biblioteca escolar dinàmica i viva a l'èxit escolar té una vinculació indiscutible amb l'acció d'un professional del claustre format en aquesta especialitat, acompanyat d’un equip format.

D'aquests contactes s'han derivat tres actuacions previstes pels mesos de setembre, octubre i novembre, que són:

  Entrevista amb el Sr. Ignasi Garcia Plata, Director General de Professorat i Personal de Centres Públics i  amb el Sr. Lluís Baulenas Cases, Director General de Centres Públics.
  Compareixença de 20 minuts davant la Comissió d'Ensenyament del Parlament. 
  Proposta de resolució del Parlament de Catalunya que podeu llegir seguint l'enllaç.

La nostra intenció primera i última és aprofitar aquestes actuacions per mostrar de manera clara la funció educativa de les nostres biblioteques i mostrar exemples i evidències de com dóna suport al currículum, al coneixement literari, a la creació de l’hàbit lector i a la formació de la competència informacional. 

Per aquest motiu ens agradaria disposar de la vostra col·laboració i participació amb una petita aportació: cedir-nos alguna imatge d’experiències, treballs o materials creats a la vostra biblioteca. Amb totes elles elaborarem una presentació digital que acompanyarà i il·lustrarà la compareixença oral a la Comissió d’Ensenyament del Parlament.

També, i sobretot, recordeu que estem completament oberts als vostres comentaris, idees i propostes sobre el que exposem i el que desitgeu.

D’antuvi i com sempre us agraïm el vostre suport i col·laboració.

Una abraçada




2 comentaris:

  1. La meva escola és una de les escoles que no s'ha pogut beneficiar del projecte Puntedu. Tenim biblioteca i utilitzem l'epergam però per registrar els llibres. Ens falten recursos i personal que si pugui dedicar. Als nens i nenes els hi agrada ser usuaris de la biblioteca però no tenim la dotació necessària per a poder-la tirar endavant com un espai dinàmic, lúdic i d'aprenentatge.
    Moltes gràcies per la vostra feina i la vostra iniciativa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mercè,
      Quan no hi ha unes directrius clares des de l'Administració sobre la biblioteca escolar dels centres, la seva supervivència depèn dels equips directius, claustres i consells escolars.
      Se segueix oferint formació (cosa que és positiva) i suport tècnic (cosa que, també), però la clau és personal format i hores de dedicació.

      Elimina