Des que vaig entrar a
treballar a l’Institut Menéndez y Pelayo, ara ja fa vuit anys, sempre vaig
tenir molt clar que la biblioteca havia de fer quelcom rellevant en relació al
Treball de Recerca de Batxillerat (TR). També en totes les altres activitats de
recerca que tenen lloc a l’escola, però com a bibliotecari i desconeixent
completament tan el món docent, com l’organització d’un institut i el seu
currículum, per a mi aquesta era la part més visible de l’iceberg i a on la
biblioteca podia i estava obligada a oferir un servei a la comunitat educativa.
I crec que aquí està la paraula clau, o el concepte clau «oferir un servei».
Al següent any la sessió de
la biblioteca va començar amb aquesta pregunta: «Jo com a bibliotecari i com a gestor de l’equipament, com us puc
ajudar a realitzar el Treball de Recerca?».
I aquí es va produir la màgia.
Els alumnes van poder expressar totes les inquietuds que tenien sobre el TR i
cada inquietud era una possibilitat que des de la biblioteca podíem atendre: la
tria del tema, la hipòtesi, on trobar la informació, la planificació,
l’exposició oral, ... Cada any els alumnes que començaven el TR desprès de la
meva pregunta em donaven les respostes de les actuacions que podia fer la
biblioteca per donar un servei que resolgués les seves necessitats.
Així doncs des de fa uns cinc anys, la biblioteca des del
seu paper de subministrador de recursos, però també de líder en Competència
Informacional ofereix tallers pràctics sobre la hipòtesi, sobre com i on cercar
informació de qualitat, sobre com planificar el TR, sobre com realitzar una
bibliografia de forma normativa i sobre com estructurar i fer la presentació
oral. Els tallers que funcionaven s’han anat repetint any rere any i fins i tot
s’han incorporat al currículum del centre i són obligatoris a dia d’avui. Els
que no tenien
tant d’èxit o no assolien una quota de qualitat i satisfacció mínima, els
milloràvem o els deixàvem de fer. I això ho sabem perquè a tots aquests tallers
al final de la sessió, es demana als alumnes que puntuïn i comentin anònimament
el taller, així que tenim un bon indicatiu de si els tallers satisfan les
necessitats informatives de l’usuari i en quin grau. Perquè a la
biblioteca l’usuari arriba buscant
informació, sobre qualsevol cosa, també sobre el TR i li hem d’oferir.
Algú em podria dir que
aquestes accions potser no les hauria de fer la biblioteca. Bé, com deia a
dalt, la biblioteca s’ha de centrar en donar un servei que resolgui les
necessitats d’informació dels usuaris, i en aquest cas els alumnes del TR tenen moltes necessitats informatives com he
pogut anar veient amb els anys. A més recordar que hi ha diferents entitats
locals i internacionals que conviden la biblioteca escolar a ocupar un paper
de lideratge en el desenvolupament de la
Competència Informacional i aquesta no és només saber cercar informació, sinó
també identificar quan hi ha una necessitat informativa, gestionar-la,
organitzar-la i saber comunicar-la de forma eficient. Cal tenir en compte a més,
la proximitat de la competència informacional amb la investigadora.
El que va començar com una
sessió intensiva d’una hora sobre documentació, és a dia d’avui el servei de la
biblioteca més ben valorat pels seus usuaris, integrat al currículum educatiu
del centre i una de les icones de qualitat de la biblioteca de l’Institut
Menéndez y Pelayo.
Carlos Ortiz
Biblioteca Institut Menéndez y Pelayo


Felicitats Carlos, Molt bona feina
ResponElimina